کد خبر : 41775
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۱
-

“ایلدا” روایتگر قصه خاصی نیست

“ایلدا” روایتگر قصه خاصی نیست
مخاطبان از سریالی که از شبکه یک پخش می‌شود انتظاراتی دارند که به عنوان مثال از سریالی که از شبکه شما پخش می‌شود به هیچ عنوان ندارند.

گروه فرهنگی سورپرس: سریال تلویزیونی ایلدا به پایان خود نزدیک می‌شود. سریالی درباره‌ی مقاومت عشایر دلیر و قهرمان ایرانی در روزگار دفاع و جهاد به کارگردانی راما قویدل. در این سریال مجید مظفری، فاطمه گودرزی، کاظم هژیر آزاد، پوریا پورسرخ، کوروش سلیمانی، مهدی صبایی، مینا نوروزی، خسرو شهراز و جعفر دهقان همبازی بودند.

داستان از سال ۱۳۵۸ و نخستین ماه‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی آغاز می‌شود. اپیزودهای اولیه سریال بیشتر حول مساله‌ی اشرار، راهزنی و داستان زندگی باقیمانده های نظام ارباب و رعیتی قدیم می چرخد. داستان عشق مشترک دو دوست قدیمی که یکی رخت ژاندارمری به تن کرده و دیگری ارباب زاده ای است که به راهزنی و خالی و کردن جیب هموطنانش شهره‌ی آفاق است.

در نیمه ی راه سریال هر دو رقیب کشته می شوند. ابتدا به ساکن اهالی عشیره گمان می کنند ایرج با بازی پوریا پورسرخ عامل اصلی قتل شیرزاد با بازی کوروش سلیمانی است. با کشته شدن ایرج به دست اشرار این گمانه از اذهان پاک می شود. با پیگیری به موقع ژاندارمری منطقه اشراری که عامل قتل ایرج و شیرزاد بودند نیز به سزای اعمال خود میرسند. در این سریال بر عکس برخی از سریالها که ژاندارمری را ضعیف نشان داده اند، از این نیروی مسلح با قدرت و صلابت یاد شده است. اما این همه‌ی داستان نیست.

پس از به هلاکت رسیدن اشرار عملا مخاطب منتظر آن است که سریال به فرجام خود برسد اما سریال بدون حضور قهرمانان اصلی خود ادامه پیدا می‌کند. عملا وزن بار اپیزودهای بعدی به دوش بازیگران نوجوان سریال می افتد و قهرمانان جای خود را به نوجوانان می دهند. مسلما هرگز بازیگران نوجوان و جویای نام نتوانستند جای خالی سوپراستارها را پر کنند.

سریال از یک ملودرام پر قدرت با تم تاریخ دفاع مقدس تبدیل به سریالی صرفا آموزنده برای گروه سنی نوجوانان شد که البته دیگر روایت‌گر قصه ی خاصی هم نیست. دیگر جذابیت بصری و داستانی برای مخاطب تمام شده است ایلدا در نخستین روز ازدواجش با شیرزاد بیوه شده است. ایلدا که پس از قتل شیرزاد تشنه ی انتقام است پس از قتل ایرج عملا به حاشیه می رود. بهتر بود نام سریال را کارگردان عوض می‌کرد و نام دیگری بر این اثر می گذاشت.

تدوین و رنگ پردازی تصاویر نیز بسیار ضعیف بوده است. ضمن این که چند سکانس اولیه ی اپیزود اول کاملا در شب فیلمبرداری شده است. در برخی از پلان ها چهره ی بازیگران به علت آفتاب شدید یا بسیار روشن است یا سایه روشن شده اند. رنگ پردازی بسیار ضعیف است. رنگها بیشتر کسل کننده هستند و مخاطب اصطلاحا از تصویر فرار می کند. در تصویر هیچ نوع کنتراست و بالانس رنگ به چشم نمی آید.

مخاطب از سریالی که این شبکه یک پخش می‌شود انتظاراتی دارد که به عنوان مثال از سریالی که از شبکه شما پخش می‌شود به هیچ عنوان ندارد. شاید اگر سریال با این کیفیت تصویر از شبکه ای دیگر روی آنتن می‌رفت نمره‌ی قابل قبولی را از آن خود می‌کرد اما چه هنرمندان چه مسئولین و متولیان رسانه و چه مخاطب عام از شبکه یک انتظاراتی ماورای سریالی مانند ایلدا را دارند.

 

انتهای پیام/۱۱۱

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.