کد خبر : 27433
تاریخ انتشار : یکشنبه ۸ تیر ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۶
-

تخت های بیمارستانی در جنوب کرمان پر شد؛

اوج‌گیری کرونا در دمای ۵۰ درجه/ پاسکاری ویروس بین مردم و مسئولان

اوج‌گیری کرونا در دمای ۵۰ درجه/ پاسکاری ویروس بین مردم و مسئولان
دمای هوا در جنوب کرمان این روزها در حالی به ۵۰ درجه می رسد که گزارش ها از اوج گیری ویروس کرونا در شهرستان های این منطقه حکایت دارد.

به گزارش سورپرس؛ گرمای هوا این روزها بیش از گذشته در استان کرمان خودنمایی می‌کند به طوری که طی ۱۴ روز اخیر شهرهای مختلف این استان جزو گرم‌ترین مناطق کشور بوده است.

اوج گیری گرما کرمان را جزو سه استان گرم کشور در سال جاری قرار داده اما این افزایش دما هیچ تأثیری در کنترل ویروس کرونا در استان نداشته و بیماری کووید ۱۹ هر روز تعداد بیشتری را در این استان گرفتار می‌کند.

کرمان از استانی که کمترین میزان بیمار کویید ۱۹ را به خود اختصاص داده بود حالا جزو استان‌های درگیر با بیماری محسوب می‌شود.

مسئولان می‌گویند عدم رعایت نکات فاصله گذاری اجتماعی، شرکت در مراسم‌های عزا و عروسی و تجمع‌ها موجب شیوع ویروس شده است و مردم از مسئولان گلایه دارند که سیاست‌های اجرایی اشتباه آنها و کم کردن محدودیت‌ها موجب افزایش ترددها بین استان‌های آلوده و مناطق سفید کرمان شده و همین امر شیوع بیماری را بیشتر کرده است.

مهاجران موقت و بیماران کرونایی استان‌های مجاور عامل شیوع بیماری در کرمان

با گرم شدن هوا سیل حضور گردشگران از استان‌های گرمسیر به استان کرمان هر سال افزایش می‌یابد، مردم این استان‌ها برای فرار از گرما اقدام به مهاجرت کوتاه مدت در فصل تابستان می‌کنند از سوی دیگر حضور گسترده بیماران استان‌های مختلف در استان کرمان بیماری را افزایش داده است.

مراکز درمانی کرمان در جنوب و شمال مملو از بیمارانی است که با لباس‌های محلی استان‌های هم مجاور در مطب پزشکان حضور دارند.

عدم رعایت نکات فاصله گذاری اجتماعی در ادارات، برگزاری همایش‌ها، مأموریت‌های اداری، دید و بازدیدهای پی در پی در ادارات مختلف، عدم استفاده از ماسک و رعایت نکات پیشگیرانه در ادارات دولتی بیش از گذشته رواج دارد.

بیمار شدن تعدادی از مدیران ارشد استان یکی از نمودهای این گونه سیاست گذاری‌ها به شمار می‌رود.

هر چند که دیگر آماری از تعداد بیماران منتشر نمی‌شود اما روند افزایش بیماران بستری و موارد فوتی در استان کرمان نشان دهنده افزایش نگرانی هاست با این وجود نه بین مردم و نه در ادارات دولتی هنوز کرونا جدی گرفته نمی‌شود و بیماری زیر پوست شهر در حال گسترش روز افزون است.

جنوب کرمان با بحران مواجه است

طبق آخرین آمار از جنوب کرمان سه نفر طی ۲۴ ساعت گذشته فوت کردند و ۲۹ نفر بیمار جدید نیز شناسایی شده و تعداد کل بیماران از ابتدای اپیدمی تا امروز به هزار و ۷۸۸ نفر رسیده که اکثر این افراد در سال جاری به این بیماری مبتلا شده‌اند.

طبق بررسی‌های میدانی هم اکنون ظرفیت بخش‌های کرونایی اکثر بیمارستان‌های جنوب کرمان تکمیل شده و روند شیوع و موارد فوتی از ابتدای شیوع در بحرانی‌ترین وضعیت ممکن است و مسئولان دانشگاه‌های علوم پزشکی شمال و جنوب استان کرمان میزان هشدارهای خود را به مردم بیشتر کرده‌اند.

از روز گذشته کنترل‌ها به خصوص در اداراتی که مواردی از بیماری در آنها مشاهده شده است بیشتر شده است و ورود ارباب رجوع به برخی ادارات بدون ماسک ممنوع شده است.

ماسک اجباری شد

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمان اظهار داشت: مردم و مدیران استان باید مقابله با ویروس را با جدیدت بیشتری پیگیری کنند و اگر روند صعودی بیماری ادامه یابد مجبور به اعمال برخی از محدودیت‌ها خواهیم شد.

موسوی آیت اللهی بیان کرد: از فردا استفاده از ماسک در ادارات، بانک‌ها و مراکز تجمع در استان کرمان الزامی می‌شود و دستگاه‌های ذی ربط و نهادهای مسئول باید نظارت کاملاً دقیقی را در این زمینه آغاز کنند.

اجباری شدن اثر انگشت در بیمارستانها!

وی گفت: از مردم می‌خواهیم طرح‌های فاصله گذاری اجتماعی را دقیقاً رعایت کنند و رفت و آمدهای غیر ضروری در ادارات و بین مردم جدا کاهش یابد.

در حال حاضر بیشترین میزان شیوع بیماری کویید ۱۹ در جنوب کرمان مشاهده می‌شود، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت در این خصوص گفت: طی روزهای اخیر شاهد افزایش موارد ابتلاء به بیماری و همچنین افزایش موارد مرگ و میر هستیم از مردم و مدیران اجرایی در ادارات جنوب کرمان می‌خواهیم جدا رعایت نکات فاصله گذاری اجتماعی را جدی بگیرند در غیر این صورت با مشکل جدی در این شهرستان‌های مواجه خواهیم شد.

مردم از خانه خارج نشوند / ‏‬ در صورت خروج از خانه ماسک بزنید

علی اصغر خیرخواه بیان کرد: مردم به جز موارد ضروری از خانه خارج نشوند و از برگزاری تجمع‌های خانوادگی حتی در حد اعضای نزدیک خانواده خودداری کنند.

وی با اشاره به موارد فوتی در بین افرادی که بیماری زمینه‌ای نداشتند گفت: استفاده از ماسک طبق آخرین تحقیقات می‌تواند تا حدود زیادی از ابتلاء جلوگیری کند به همین دلیل از مردم می‌خواهیم با توجه به اینکه ماسک به اندازه کافی وجود دارد در این خصوص همکاری کنند.

وی با اشاره به افزایش ظرفیت بیمارستانی جیرفت و کهنوج گفت: در صورت تداوم موارد ابتلاء با مشکل مواجه می‌شویم از سوی دیگر کادر درمان نیز با افزایش قابل توجه حجم مراجعات و خستگی بیش از حد مواجه هستند.

طی یک ماه گذشته شاهد یک موج از بیماری در استان هستیم به طوری که موارد فوت و ابتلاء هر روز بیشتر می‌شود و این مساله نگران کننده است

وی وضعیت جنوب کرمان را در حالت هشدار اعلام کرد و گفت: اگر مردم همکاری نکنند در روزهای آینده وضعیت بدتر خواهد شد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز  گفت: وضعیت در استان کرمان جدا نگران کننده است و اگر بی خیالی مردم ادامه یابد شاهد جان باختن موارد بیشتری بر اثر شیوع این بیماری خواهیم بود.

مهدی شفیعی افزود: طی یک ماه گذشته شاهد یک موج از بیماری در استان هستیم بطوریکه موارد فوت و ابتلاء هر روز بیشتر می‌شود و این مساله نگران کننده است.

۴۶۸ نفر در بیمارستان‌های کرمان بستری هستند

وی به مردم هشدار داد در صورتیکه فاصله گذاری اجتماعی را رعایت نکنند در روزهای آینده با موج جدی شیوع بیماری در استان کرمان مواجه می‌شوند و ممکن است برخی از اعضای خانواده آنها گرفتار یک بیماری شوند که دارویی ندارد.

شفیعی با اشاره به بستری شدن بیش از ۴۶۸ نفر در بیمارستان‌های مختلف استان کرمان گفت: ما با یک اپیدمی خطرناک مواجه هستیم اما مردم در کمال تعجب از همیشه بی توجه تر هستند.

وی با اشاره به فعالیت آزمایشگاه‌ها در کرمان، جیرفت، بم و سیرجان افزود: امکانات و تجربه و بیماریابی ما نسبت به ابتدای اپیدمی بسیار بهتر شده است اما این یک حقیقت است که کرمان از ابتدای وقوع این اپیدمی تا کنون در بحرانی‌ترین وضعیت قرار دارد.

اختیارات استان‌ها برای مقابله با بیماری بیشتر شده و امیدواریم در استان مسئولان با حساسیت بالا برای مبارزه با بیماری اتخاذ تصمیم کنند

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی کرمان با ابزار تأسف از برخی از حرکات و رفتارها گفت: شرکت در مراسم‌های پر جمعیت مهمترین عامل بروز این بیماری است و به همین دلیل بیماری به صورت گسترده در یک خانواده شیوع می‌یابد و گاه چند نفر از افراد یک خانواده به شدت درگیر می‌شوند.

وی با اشاره به وجود پایدار زنجیره کرونا در جامعه گفت: اختیارات استان‌ها برای مقابله با بیماری بیشتر شده و امیدواریم در استان مسئولان با حساسیت بالا برای مبارزه با بیماری اتخاذ تصمیم کنند.

از برگزاری امتحانات تا مأموریت‌های غیر ضروری

با وجود تذکرهای مسئولان اما برگزاری امتحانات به صورت حضوری در برخی از مقاطع و عدم نظارت بر رعایت فاصله گذاری اجتماعی، برگزاری امتحانات در برخی از دانشگاه‌های خصوصی در استان کرمان و بی توجهی کادر آموزشی برای انجام غیر حضوری امتحانات، بازدیدهای مکرر مسئولانی که از استان‌های درگیر به خصوص تهران از ادارات کرمان انجام می‌دهند و ماموریت‌هایی که از کرمان به استان‌های مختلف اعزام می‌شوند، تجمع در اصناف و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از مهمترین چالش‌های پیش رو است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز با هشدار به مردم کرمان در خصوص شیوع ویروس کرونا در جامعه و خانواده‌ها گفت: از افرادی که بیماران زمینه‌ای، افراد سالمند و نوزاد در خانه دارند می‌خواهیم به هیچ عنوان رفت و آمد غیر ضروری انجام ندهند.

حمیدرضا رشیدی‌نژاد  بیان داشت: به مرور زمان حساسیت‌های مردم نسبت به رعایت نکات بهداشتی کاهش یافته است و این روند موجب شیوع بیماری شده است.

۲۰ درصد مردم نکات بهداشتی را رعایت می‌کنند

وی بیان اینکه در حال حاضر حداکثر ۲۰ درصد از مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند گفت: در حال حاضر زدن ماسک یکی از راهکارهای جدی برای مقابله با شیوع است و از فردا قوانین جدی در این زمینه اجرا خواهد شد.

۴۶۸ نفر هم اکنون در بیمارستان‌های کرمان بستری هستند و این روند رو به افزایش و نگران کننده است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه بیمارستان‌های شمال کرمان با تکمیل ۶۵ درصد ظرفیت مواجه هستند گفت: اگر روند افزایشی شیوع ادامه یابد مسلماً در هفته‌های آینده مشکلاتی ایجاد می‌شود.

وی وضعیت همه شهرستان‌های کرمان را قرمز و یا نارنجی اعلام کرد و گفت: ۴۶۸ نفر هم اکنون در بیمارستان‌های کرمان بستری هستند و این روند رو به افزایش است.

رعایت نکات بهداشتی در حالی بیش از گذشته در کرمان اهمیت دارد که اجرای این پروتکل‌ها از سوی مسئولان و مردم در کمترین سطح قرار دارد.

انتهای پیام/۱۵۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.