کد خبر : 106061
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۵
-

امید به مناسب‌سازی سراسری

امید به مناسب‌سازی سراسری
احسان شریفی شهردار منطقه ۵ طی یادداشتی در روزنامه همشهری، مناسب سازی های صورت گرفته در منطقه را تشریح کرد.

به گزارش سورپرس، تهران به‌عنوان یک کلانشهر و الگو در جهان اسلام باید در تمامی ابعاد خود بتواند زمینه زندگی مناسب و آسایش شهروندان را فراهم کند. از سویی این آسایش و رفاه باید متعلق به همه اقشار جامعه باشد و باید شرایط به‌گونه‌ای فراهم شود که همه افراد در استفاده از امکانات برابر باشند.

متأسفانه در گذشته در اکثر اماکن عمومی حق توان‌یابان و معلولان نادیده گرفته شده؛ تا جایی که در برخی از اماکن تردد حتی برای سالمندان، کودکان یا بانوان نیز با مخاطراتی همراه می‌شود؛ بنابراین لازم است تا مناسب‌سازی‌های لازم صورت بگیرد.

سال‌هاست که شهرداری تهران برنامه‌های ویژه‌ای را برای مناسب‌سازی بوستان‌ها، مکان‌های عمومی، ادارات، بیمارستان‌ها و… برای افراد دارای معلولیت، کودکان و سالمندان تدارک دیده و در این راستا اقداماتی نیز صورت گرفته است. در این بین اما در دوره جدید مدیریت شهری اهتمام ویژه‌ای به این مسئله وجود دارد.

در همین راستا شهرداری منطقه ۵ با برنامه‌ریزی مناسب در این زمینه اقدامات متعددی را تاکنون رقم زده است؛ به‌گونه‌ای که از سال۱۳۹۸ تا اواخر سال ۱۴۰۰حدود ۸۶/۲۶ کیلومتر به تعداد ۲۵ محور و ۷ بوستان (بوستان‌های استقلال، الهام، الهی، سرداران شهید، ساحل، پرنیان و کورش غربی به مجموع ۲۹ هکتار) برای تردد و استفاده جامعه توان‌یاب مناسب‌سازی شد.

حال ساختمان‌های اداری نیز برای سهولت در تردد و خدمت‌رسانی به توان‌یابان در برنامه مناسب‌سازی قرار گرفته‌اند که بر این اساس، عملیات‌های لازم برای ساختمان شهرداری منطقه ۵ و شهرداری ناحیه یک، ۳ و ۴ و سرای محله‌های شهران جنوبی، سازمان برنامه جنوبی، پونک جنوبی و شاهین جنوبی انجام شده و سایر ساختمان‌های شهرداری نیز در برنامه کاری قرار گرفته‌ است.

نکته اینجاست منطقه ۵ با اقدامات صورت داده در زمینه مناسب‌سازی، طی ۳ سال متوالی رتبه اول را در بین مناطق ۲۲گانه تهران از آن خود کرده است.

در مهم‌ترین این اقدامات، سال گذشته بوستان پرنیان توسط  علیرضا زاکانی، شهردار محترم تهران به‌صورت آنلاین، ویژه توان‌یابان افتتاح شد. در این بوستان سرویس‌های بهداشتی برای افراد کم‌توان احداث و صندلی‌های ویژه و دستگاه‌های ورزشی مخصوص معلولان تعبیه شد. همچنین نصب آبخوری، کفپوش و تابلوی راهنما انجام گرفت.

البته با وجود این اقدامات صورت گرفته، به‌نظر می‌رسد هنوز به‌طور کامل حق مطلب در رابطه با این قشر عزیز ادا نشده و لازم است تا با همت و تلاش بیشتر و مناسب‌سازی اماکن عمومی دیگر، توان‌یابان نیز مثل سایر شهروندان برای پیگیری امور خود به دردسر نیفتند.

در این راستا در شهرداری تهران مشکلاتی نیز وجود دارد که باید حل شود؛ به‌گونه‌ای که نبود اعتبار کافی و معارضات شهرسازی از قبیل بروکف معابر و ساخت‌و‌سازهای موجود در معابر ازجمله مشکلات پیش‌رو برای اقدامات بهتر و بیشتر به شمار می‌آیند و امیدواریم با حل این مشکلات، تردد شهروندان توان‌یاب در پایتخت ایران با کمترین مشکل و بیشترین سهولت صورت بگیرد.

 

انتهای پیام/۱۱۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.