کد خبر : 40531
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۴
-

 یک کارشناس ارشد انرژی:

امروز بهترین فرصت برای تمرکز بر اکتشاف منابع نفتی است

امروز بهترین فرصت برای تمرکز بر اکتشاف منابع نفتی است
نوراللهی گفت: اکتشاف، نخستین حلقه زنجیره ارزش صنعت نفت محسوب می‌شود و برای آغاز این حلقه حیاتی نیازمند کشف، شناسایی و ارزیابی منابع جدید نفتی هستیم.

به گزارش گروه اقتصادی سورپرس به نقل از  روابط عمومی مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران، یونس نوراللهی، دانشیار گروه انرژی‌های تجدید پذیر دانشگاه تهران با اشاره به ضرورت تداوم تلاش‌ها برای اکتشاف نفت به خبرنگار ما می‌گوید: اکتشاف و شناسایی درزمره مطالعات پایه و اساسی در حوزه انرژی محسوب می‌شود و هر کشوری نیازمند شناسایی منابع و داشته‌هایش درحوزه انرژی است.

نوراللهی می‌افزاید: هیچ عاملی نباید مانع از شناسایی، اکتشاف و ارزیابی منابع نفتی و گازی کشور شود و این مطالعات باید تداوم داشته باشند و به هیچ بهانه‌ای متوقف نشوند.

او ادامه می‌دهد: تا جایی که منابع مالی کشور اجازه می‎دهد دولت‌ها باید در زمینه اکتشاف و شناسایی منابع انرژی پیشقدم باشند.

به گفته این کارشناس ‌ارشد حوزه انرژی، دولت‌ها یا باید به صورت مستقیم به اکتشاف منابع نفتی و گازی بپردازند یا اینکه آن را به بخش خصوصی واگذار کنند اما بحث اکتشاف نباید متوقف شود.

اهمیت بخش اکتشاف بر استخراج در شرایط کنونی

درحالی که بخش اکتشاف نفت از مهمترین حلقه‌های زنجیره ارزش صنعت نفت محسوب می‌شود با توجه به کاهش فروش نفت در ماه‌های اخیر این سوال مطرح می‌شود که آیا در شرایط کنونی نیاز به اکتشاف جدید در زمینه ذخایر نفتی داریم چون همین منابع فعلی هم با افت فروش مواجه شده است، نوراللهی دراین زمینه می‌گوید: با توجه به کاهش فروش نفت بر اثر تحریم‌ها، نیروها و بودجه بخش استخراج منابع نفتی می‌تواند به کمک بخش اکتشاف بیاید.

او اظهار می‌کند: درحالی که متخصصان حوزه انرژی درشرایط کنونی میانه چندانی با استخراج منابع نفتی ندارند اما می‌توان بر بخش اکتشاف تمرکز کرد، چون بحث اکتشاف و استخراج دو موضوع کاملا جداگانه هستند.

این دانشیار گروه انرژی‌های تجدید پذیر دانشگاه تهران با اشاره به ضرورت بحث اکتشاف منابع نفتی بیان می‌کند: هم اکنون بهترین زمان برای تمرکزبر بحث اکتشاف نفت است، با توجه به اینکه بخش‌های دیگر در فرآیند تولید نفت، با کاهش حجم کاری مواجه شدند، این موضوع می‌تواند به بخش اکتشاف نفت کمک کند.

نوراللهی ادامه می‌دهد: در شرایط کنونی می‌توانیم منابع جدید نفتی و گازی را شناسایی و ارزیابی کنیم و در آینده این منابع را استخراج کنیم.

او ادامه می‌دهد: با بهبود شرایط فروش نفت در آینده نزدیک و بازگشت میزان تولید قبلی، می‌توان از اکتشافات کنونی بهره برداری کنیم، درواقع می‌توان اکتشافات جدید داشت اما آن‌ها را استخراج نکرد.

پیش از این مهندس سید صالح هندی، مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت، بر سهم ۲۵ درصدی ایران در سال ۲۰۱۹ از اکتشاف نفت و گاز جهان تأکید کرده و گفته بود: حجم ذخایر نفتی هم در این سال نسبت به سال ۲۰۱۸ دو برابر شده است. بنابراین باید برای حفظ سهم خود در زمینه اکتشاف منابع نفتی جهان به فعالیت‌های خود در این زمینه ادامه دهیم و به بهانه کاهش فروش نفت، نباید پتانسیل بخش اکتشاف نفت را نادیده بگیریم. ضمن اینکه در شرایط فعلی و افت فروش نفت می‌توان از توان بخش استخراج نفت برای کمک به حوزه اکتشاف استفاده کرد.

انتهای پیام/ ۱۰۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.