کد خبر : 6090
تاریخ انتشار : دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۱
-

تحلیل یک خبرگزاری عراقی از هدف های آمریکا؛

افکار عمومی عراق علیه حمله آمریکا

افکار عمومی عراق علیه حمله آمریکا

پایتخت عراق امروز حال و هوای تازه ای داشت و دیگر کوچه و بازار کمتر پیگیر اخبار میدان تحریر بود.

به گزارش سورپرس،  سوژه اصلی مردم عراقی ها امروز نه اوضاع میدان تحریر بلکه غرور و حاکمیت ملی کشورشان است، هویتی که سال ها و در اوج دیکتاتوری صدام برای استقلال و به دست آوردنش جنگیدند و در راهش جان فدا کردند.

«فاضل العلاوی» یکی از جوانان منطقه شورجه می گوید که آمریکا نمی تواند با این اقدام های جنایتکارانه ملت عراق را تسلیم و نابود کند.

او تاکید می کند که این اقدام دشمن بدون شک بر همبستگی بین اقوام و ملت عراق خواهد افزود.

«زهرا الیسیری» یکی از اهالی «کراده مریم» با فاجعه توصیف کردن حمله آمریکا و کشته شدن چندین عضو نیروهای مردمی عراق گفت که مردم ما در زمان مناسب پاسخ آمریکا در ریختن خون جوانان شان را خواهند داد.

وی گفت که ملت عراق بارها عزم و اراده قوی خود را برای مقابله جانانه با تجاوز دشمنان نشان داده و تاکید می کنم که حمله دیشب آمریکا صفوف ملت ما را علیه دشمن متحدتر و یکپارچه تر می کند.

«محمود عمار» یکی از بازاریان خیابان الرشید بغداد نیز گفت: نیروهای آمریکا در پایگاه های داخل خاک عراق دنبال چه هدفی هستند و چه سودی تاکنون برای کشور ما داشته اند؟

وی تاکید می کند که عامل همه مشکلات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی و وضعیت کنونی عراق خود آمریکاییان هستند و حالا هم با حمله به نیروهای عراقی که برای نابودی داعش می جنگند؛ ثابت شد که دشمن اصلی ملت ما آمریکا است.

از صبح امروز تاکنون بحث اصلی و موضوع محوری گفت و گوهای محاوره ای در بغداد و دیگر استان های عراق به اقدام نظامی آمریکا علیه مقرر نیروهای الحشد الشعبی اختصاص یافته و مردم در صحبت های خود از این حمله به تلخی و زبان اندوه صحبت می کنند.

بن مایه بحث های شبکه های مجازی و اجتماعی نیز مربوط به اقدام نظامی آمریکا در عراق است و بیشترین کاربران حمله نظامی به نیروهای بسیج مردمی را محکوم کرده اند و از دولت می خواهند پاسخ کوبنده ای به این اقدام دهد.

«عمار طلال» کاربر فعال عراقی گفته است که آنچه در منطقه «القائم» رخ داد بر پایه همه قوانین و عرف بین المللی تجاوز آشکار و صریح و محکوم است و تبعات خطرناکی به دنبال دارد به ویژه اینکه عراق اکنون در شرایط بی ثباتی قرار دارد.

در همین راستا یکی از کارشناسان امنیتی عراقی نیز در صفحه شخصی خود در توییتر از این حمله به عنوان یک اقدام یکجانبه آمریکایی یاد کرده و گفته است که آمریکایی ها خون مردم عراق را بی ارزش دانسته اند.

«فاضل ابورغیف» اضافه کرده است که الحشد الشعبی بخشی از دستگاه امنیتی عراق است و هدف قراردادن این نیروها باعث بحرانی تر شدن اوضاع عراق می شود.

به گفته وی، آمریکا با این اقدام، خودسری کرده و با نادیده گرفتن همه به حاکمیت ملی عراق تعرض کرده و برای همین مردم عراق این اقدام واشنگتن را محکوم و تقبیح کرده اند.

در همین راستا نماینده اهل سنت از استان نینوا در پارلمان عراق نوشته است که بمباران هوایی آمریکا جنایتی غیرقابل توجیه است و نباید به سادگی از کنار آن گذشت بلکه باید وزارت امور خارجه عراق در نخستین اقدام سفیر آمریکا در بغداد را فرخواند.

«احمد الجبوری» اضافه کرد: وزارت امور خارجه عراق باید تدابیر لازم را اتخاذ کند و طرف آمریکایی را به پایبندی به توافقنامه های امضا شده بین دو طرف ملزم کند و در عین حال از تنش بیشتر بین نیروهای الحشد و آمریکایی ها جلوگیری شود.

از سوی دیگر، واکنش های اعتراضی مسوولان، شخصیت ها و گروه های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و دینی عراقی هم در محکومیت اقدام نظامی آمریکا همچنان ادامه دارد.

اخراج فوری نیروهای خارجی

ائتلاف الفتح عراق در واکنش به حمله آمریکا به مواضع الحشد الشعبی، خواستار اخراج فوری نیروهای خارجی مستقر در این کشور شد و این اقدام را نقض حاکمیت ملی و عزت مردم عراق دانست.

این ائتلاف افزود : این اقدام مجرمانه و گستاخانه، واکنش تمام مردم عراق را می‌طلبد تا با هر گونه اقدامی که حاکمیت و عزت آنها را نقض می‌کند، مخالفت کنند.

بیانیه همچنین از فراکسیون‌های سیاسی در پارلمان و چهره‌های سیاسی عراق خواسته شده است تا تصمیمی فوری برای اخراج کلیه نیروهای خارجی از خاک این کشور اتخاذ کنند.

ارایه طرح بررسی تجاوز نظامی آمریکا در مجلس

فراکسیون سائرون مورد حمایت مقتدا صدر روز دوشنبه در بیانیه ای خواستار گنجاندن موضوع بررسی تجاوز نظامی آمریکا علیه عراق در نشست مجلس این کشور شد.

«سلام الشمری» معاون سائرون با قرائت بیانیه ای این فراکسیون عمده مجلس عراق همچنین از دولت خواست است که در مورد این حمله یا تکرار حملات دیگر آمریکا موضع روشن و شفاف بگیرد.
وی اعلام کرد که هدف قرار دادن نیروهای الحشد الشعبی (بسیج مردمی) بخشی از مجموعه تجاوز آمریکا علیه حاکمیت، امنیت و ثبات عراق است.

در بیانیه سائرون از رییس مجلس خواسته شده تا بند «تجاوز به اردوگاه بسیج مردمی» را در جلسه امروز بگنجاند تا قانون ویژه ای برای اخراج نیروهای خارجی و آمریکایی در عراق مصوب شود.

رییس مجلس عراق و نقض حاکمیت ملی از سوی آمریکا

«محمد الحلبوسی» رئیس مجلس عراق هم امروز (دوشنبه) حمله هوایی آمریکا علیه نیروهای «الحشد الشعبی» (بسیج مردمی) را محکوم کرد و آن را نقض حاکمیت کشورش دانست.

الحلبوسی در بیانیه ای اعلام کرد: این حمله بی شک نقض حاکمیت ملی عراق بوده و از نظر ما محکوم است.

تبدیل عراق به عرصه درگیری

حزب کمونیست عراق نیز روز دوشنبه بمباران مقرر بسیج مردمی از سوی آمریکا را محکوم و با صدور در بیانیه ای اعلام کرد که این اقدام نشانگر تبدیل عراق به عرصه ای برای درگیری های مداوم در منطقه است.
بیانیه این حزب با اشاره به تلفات انسانی ناشی از حمله، این اقدام آمریکا نقض حاکمیت ملی عراق توصیف شده و آن را محکوم کرده است.

پاسخ مناسب به حملات امریکا

سخنگوی کتائب حزب الله هم اعلام کرد که قدرت مقاومت عراق دهها برابر افزایش یافته و در فرصت مناسب به حملات آمریکا پاسخ داده خواهد شد.

سید «جعفر حسینی» گفت که آمریکایی ها از گذشته تا امروز ضربه های مقاومت عراق را تجربه کرده اند و ما در انتظار فرمان شورای رهبری مقاومت هستیم تا پاسخ تجاوز آمریکا را بدهیم.

وی افزود: پاسخ مقاومت جدی خواهد بود، گزینه های مختلفی در اختیار کتائب حزب الله است و فرماندهان امروز در خصوص شیوه پاسخ و واکنش به آمریکا، نشست خواهند داشت.

از سوی دیگر موضوع حمله آمریکا به مقرر الحشد الشعبی همچنان در صدر اخبار و مطالب رسانه های دیداری و شنیداری عراق قرار دارد و کارشناسان و تحلیل گران در مورد اهداف و عواقب این اقدام آمریکا ابراز نظر می کنند.

تحلیل یک خبرگزاری عراقی از هدف های آمریکا

در یکی از تحلیل ها در مورد اقدام نظامی آمریکا علیه الحشد الشعبی، خبرگزاری «براثا» این چنین نوشته است: آمریکایی های برای آسانی آمد و شد تروریست های داعش به داخل خاک عراق این حمله را انجام دادند.

ناظران سیاسی به دنبال حمله افراد ناشناس علیه پایگاه آمریکایی (K۱) در غرب کرکوک پیش بینی می کردند که آمریکا گروه های نظامی مستقر در نزدیکی کرکوک و دشت نینوا را مورد هدف قرار دهد نه آنکه بخواهد در دورترین نقطه عراق یعنی نزدیکی مرز سوریه واکنش نشان دهد .

این خبرگزاری در ادامه به چهار دلیل عمده برای حمله آمریکایی اشاره کرده و می نویسد:

نخست؛ آمریکا از ابتدا با حضور الحشد الشعبی در القائم مخالف بود و این سومین بار است که آنها را هدف قرار می دهد زیرا این منطقه در چارچوب محاسبات امنیت راهبردی اسراییل قرار دارد و واشنگتن آن را حلقه اتصال نیروهای مقاومت اسلامی با سوریه و پل آنها به سوی لبنان به شمار می آورد و در نتیجه سعی دارد تا از حضور هر گونه گروه شیعه مسلح در آن جلوگیری به عمل آورد.

دوم، القائم نزدیک ترین موضع به پایگاه آمریکایی « عین الاسد » محسوب می شود و بر گذرگاه های رفت و آمد نیروهای آمریکایی میان عراق و سوریه اشراف دارد و در نتیجه حضور الحشد الشعبی آمد و شد نیروهای آمریکایی را در حلقه فشار و محاصره قرار می دهد و آنها را در تیررس آتش نیروهای الحشد الشعبی قرار می دهد.

سوم اینکه القائم ریه تنفس داعش محسوب می شود و به واسطه آن صدها تن از داعشی ها به مناطق عراقی واقع در الانبار انتقال می یابند که پرواز بر فراز آن حتی برای جنگنده های عراقی نیز ممنوع محسوب می شود . واشنگتن معمولا از داعش به عنوان برگ برنده خود در عراق و باج خواهی از بغداد بهره برداری می کند.

چهارم؛ لشکر ۴۵ کتائب حزب الله عراق هدف قرار گرفت زیرا از نظر تاکتیکی و تسلیحاتی و توان مانور دادن بزرگ ترین قدرت رزمی شمرده می شود . ارتش الکترونیکی سفارت آمریکا قبل از این حمله موج تحرکات گسترده ای را به راه انداخت. اطلاعات لو رفته آمریکایی ها چند ساعت مانده به حمله یاد شده از حضور مزدوران عراقی در منطقه القائم حکایت دارد.

از سوی دیگر شب گذشته رییس جمهوری، نخست وزیر، بسیاری از نمایندگان شیعه و سنی مجلس، شخصیت های سیاسی مانند سید عمار حکیم، مقتدی صدر، ابومهدی مهندس، احزاب سیاسی، الحشد الشعبی و کتائب حزب الله و بسیاری دیگر از احزاب، گروه ها و افراد حمله نظامی آمریکا را محکوم کردند.

آمریکا شامگاه یکشنبه به سه مقر تیپ ۴۵ الحشد الشعبی (بسیج مردمی) عراق در استان الانبار حمله کرد .

مقامات عراقی اعلام کردند که در حمله شب گذشته آمریکا به مقر این تیپ متعلق به گردان‌های کتائب حزب الله در شهر «القائم» استان «الانبار» در غرب این کشور ۲۵ نفر کشته و ۵۱ تن مجروح شدند.

انتهای پیام/۲۳۴

برچسب ها : ، ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.