کد خبر : 94475
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۵
-

افزایش قیمت کتاب در پاییز امسال

افزایش قیمت کتاب در پاییز امسال
آمارها حکایت از افزایش ۱۲ درصدی قیمت کتاب در پاییز ۱۴۰۰ نسبت به تابستان دارد؛ این در حالی است که در تابستان و بهار نیز قیمت کتاب افزایش‌ قیمت‌های قابل توجهی را تجربه کرده بود.

به گزارش سورپرس، بر اساس آمارهای نشر در پاییز سال جاری،‌ ۲۹ هزار و ۴۳۰ عنوان کتاب منتشر شده است که از این میان  هزار و ۵۶۲ عنوان تألیف و هفت هزار و ۸۶۸ عنوان ترجمه بوده‌اند. ناشران تهرانی  ۱۹ هزار و ۹۲۹ عنوان و ناشران شهرستانی ۹ هزار و ۵۰۱ عنوان کتاب منتشر کرده‌اند. شمار کتاب‌های چاپ اول ۱۸ هزار و ۶۱۷ عنوان و تجدید چاپی‌ها ۱۰ هزار و ۸۱۳ عنوان بوده است.

ادبیات با پنج هزار و ۴۹۸ عنوان کتاب در صدر فهرست انتشار کتاب قرار دارد و پس از آن کودک و نوجوان با چهار هزار و ۴۳۵ عنوان،‌ کمک آموزشی با چهار هزار و ۲۹۲ عنوان قرار دارند. کمترین آمار انتشار کتاب نیز مربوط به حوزه کلیات با ۳۵۱ عنوان است.

در حوزه ادبیات سه هزار و ۹۹۹ عنوان کتاب تألیفی و هزار و ۴۹۹ عنوان کتاب ترجمه بوده است. شمار چاپ اولی‌ها در حوزه ادبیات سه هزار و ۹۰۳ عنوان و تجدید چاپی‌ها هزار و ۵۹۵ عنوان است. متوسط شمارگان کتاب در ادبیات ۷۵۷ نسخه و متوسط قیمت کتاب‌های این حوزه نیز ۵۷ هزار تومان است.

در حوزه کودک و نوجوان نیز از  چهار هزار و ۳۳۵  عنوان کتاب منتشر شده، دو هزار و ۶۷۹  عنوان تألیفی و هزار و ۷۵۶ عنوان ترجمه‌اند. چاپ اولی‌ها دو هزار و ۱۲۲ عنوان و تجدید چاپی‌ها دو هزار و ۳۱۳ عنوان بوده‌اند. افزایش شمار تجدید چاپی‌ها نسبت به چاپ اولی‌ها در حوزه ادبیات در یک‌سال اخیر نیز نشان از برخورد محتاطانه ناشران با آثار جدید دارد،‌ ناشران اغلب تمایل دارند آثاری را که فروش خود را در بازار نشان داده است، منتشر کنند تا کتاب‌های تازه‌تر.

متوسط شمارگان کتاب در حوزه کودک و نوجوان هزار و ۹۰۰ نسخه و متوسط قیمت کتاب نیز ۳۲ هزار تومان برآورد شده است. متوسط قیمت کتاب در پاییز ۱۴۰۰ بالغ بر ۶۴ هزار تومان است،‌ مقایسه متوسط قیمت کتاب در پاییز نسبت به تابستان حاکی از افزایس ۱۲ درصدی قیمت‌ها دارد.

این افزایش قیمت در حالی است که پیش از آن و در بهار متوسط قیت کتاب افزایش ۵۰ درصدی نسبت به سال گذشته را شاهد بود.

انتهای پیام/۱۱۱

 

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.