کد خبر : 2056
تاریخ انتشار : جمعه ۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۹
-

یک‌هفته با کتاب؛

افزایش حیرت‌انگیز اخبار حوزه کتاب/هفته برگزاری‌ها و آتش‌سوزی‌ها

افزایش حیرت‌انگیز اخبار حوزه کتاب/هفته برگزاری‌ها و آتش‌سوزی‌ها
هفته‌ای که گذشت از حیث تعداد اخبار حوزه کتاب، بسیار قابل توجه و نسبت به‌ هفته‌های گذشته عجیب ارزیابی می‌شود؛ ضمن این‌که اخبار آتش‌سوزی در کتابخانه عمومی و انبار یک ناشر را هم شامل می‌شود.

به گزارش سورپرس؛ پس از هفته‌ها کم‌خبری و کمبود اخبار مهم و تاثیرگذار حوزه کتاب و نشر، این‌هفته یکی از پرخبرترین هفته‌های اخبار کتاب و نشر در طول سال است. به جز ایام نمایشگاه کتاب تهران، می‌توان چنین هفته‌هایی را در ایام برگزاری برنامه‌های هفته کتاب شاهد بود. به‌هرحال پس از آخرین گزارش «یک‌هفته با کتاب» که با ۱۰ خبر مربوط به پنجشنبه ۱۶ آبان (با تیتر «تبادل فرهنگی ایران با آلمان و بلاروس در هفته کم‌خبر کتاب») است و هفته پیش‌اش هم ۱۱ خبر را در خود جا داده بود، گزارش این‌هفته دربرگیرنده ۲۸ خبر است.

بخش ابتدایی گزارش این‌هفته، ۴ خبر درباره واردات کاغذ، تمدید طرح پاییزه، تمدید جشنواره صفحه خیال و انتصاب دبیر جایزه کتاب ماه و سال کانون پرورش فکری را شامل می‌شود. در بخش بعدی ۹ خبر درباره معرفی برگزیدگان جشنواره‌ها، جایزه‌ها و رویدادهای ادبی کشور مرور می‌شود. سپس ۶ خبر از برگزاری نشست‌های خبری و رویدادهای دیگر آمده است. در بخش چهارم هم ۳ خبر رونمایی کتاب و ۲ خبر آتش‌سوزی در کتابخانه و انبار یک ناشر را داریم.

بخش بین‌المللی گزارش این‌هفته هم دربرگیرنده ۳ خبر است که درباره یک جایزه بین‌المللی، یک نویسنده بین‌المللی و یک نمایشگاه بین‌المللی کتاب هستند.

در ادامه اخبار مهم کتاب و نشرِ هفته‌ای را که گذشت، از نظرمی‌گذرانیم:

انتشار جدول‌های تازه واردات کاغذ

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سه‌شنبه این‌هفته جداول تازه آماری واردات کاغذ بخش فرهنگ را منتشر کرد. طبق اطلاعات این‌جدول‌ها، تقاضای واردات برای ۶۶ هزار تن کاغذ ثبت، اما تنها ۱۴ هزار تن ترخیص شده است.

تمدید طرح پاییزه کتاب

محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، طبق خبری که روز سه‌شنبه به نقل از وی منتشر شد، با تشکر از شهرداری تهران و مشهد در حمایت از طرح پاییزه کتاب ۱۳۹۸، از تمدید این طرح تا پنجم آذر خبر داد و  گفت: با توجه به مشکلات سراسری اینترنت و تغییرات ناگهانی جوی در کشور تصمیم به تمدید این طرح گرفته شد.

تمدید جشنواره صفحه خیال

دیگر خبر تمدید این‌ هفته هم سه‌شنبه منتشر شد و به موجب آن، رسول رجایی دبیر دومین جشنواره‌ کتاب در فضای مجازی با عنوان «صفحه خیال» با اعلام خبر تمدید این رویداد فرهنگی گفت: دومین دوره‌ جشنواره‌ کتاب در فضای مجازی باعنوان «صفحه خیال» به‌دلیل استقبال علاقه‌مندان تمدید شد و باتوجه به اهمیت کتاب و فضای مجازی در توسعه‌ کمی و کیفی پژوهش‌های موثر، اختتامیه‌ این جشنواره هفته‌ آخر آذر همزمان با هفته پژوهش برگزار می‌شود.

انتصاب دبیر جایزه کتاب ماه و سال کانون پرورش فکری

مصطفی رحماندوست روز شنبه این‌هفته با حکم فاضل نظری مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به‌عنوان دبیر «جایزه کتاب ماه و سال کودک و نوجوان» منصوب شد.

معرفی برگزیدگان جشن ملی مترجمان

پنجمین جشن ملی مترجمان روز جمعه ۲۴ آبان برگزار شد که خبر برگزاری‌اش روز شنبه در خروجی خبرگزاری مهر قرار گرفت. به‌این‌ترتیب، شیوا مقانلو به عنوان مترجم محبوب زیر ۵۰ سال و آندرانیک خچومیان به عنوان مترجم محبوب بالای ۵۰ سال انتخاب شدند.

معرفی برگزیدگان جشنواره کتاب و رسانه

عصر سه‌شنبه این‌هفته در خلال یکی از برنامه‌های هفته کتاب، مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان هجدهمین جشنواره کتاب و رسانه برگزار شد و از نفرات برگزیده این‌ رویداد تجلیل شد.

معرفی برگزیدگان جشنواره کتاب سال دانشجویی

برگزیدگان بیست و ششمین جشنواره کتاب سال دانشجویی صبح سه‌شنبه ۲۸ آبان‌ماه همزمان با برنامه‌های هفته کتاب، در مراسم اختتامیه این جشنواره معرفی شده و مورد تقدیر قرار گرفتند.

معرفی برگزیدگان جایزه شهید همدانی

نخستین دوره انتخاب کتاب مدافعان حرم (جایزه شهید حاج حسین همدانی) هم، عصر دوشنبه ۲۷ آبان با اعلام برگزیدگان، به ایستگاه پایانی خود رسید.

معرفی برگزیدگان مسابقه کتابخوانی پوپک دانا

مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان دومین دوره مسابقه کتابخوانی پوپک دانا هم ظهر دیروز چهارشنبه، در پژوهشکده فرهنگ و هنر برگزار شد.

معرفی برگزیدگان جشنواره سراسری شعر نیاوران

مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان پنجمین جشنواره سراسری شعر نیاوران هم روز پنجشنبه ۲۳ آبان برگزار شد که خبرش روز شنبه ۲۵ آبان منتشر شد و به‌همین‌دلیل در گروه خبرهای این‌هفته مرورش می‌کنیم.

معرفی برگزیدگان جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی

برگزیدگان و شایستگان تقدیر ششمین جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی هم شنبه ۲۵ آبان در مراسم پایانی این رویداد معرفی شدند.

معرفی نامزدهای دو بخش جایزه جلال

هیئت داوران بخش داستان بلند و رمان دوازدهمین دوره‌ جایزه‌ ادبی جلال آل‌احمد، این‌هفته اسامی شش نامزد راه‌یافته به مرحله نهایی این بخش را اعلام کرد.

معرفی نوجوانان بخش رقابت ملی جشنواره قصه‌گویی

طبق خبری که شنبه منتشر شد، میان نوجوانان قصه‌گوی برگزیده ۳۱ جشنواره استانی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ۱۵ نوجوان با رای هیات انتخاب راهی مرحله پایانی شدند.

مرحله پایانی بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی اواخر آذر در تهران برگزار می‌شود.

معرفی برگزیدگان مسابقه «کتاب دوست داشتنی من»

۱۰ اثر برگزیده مسابقه «کتاب دوست داشتنی من» هم که به انتخاب شیوه‌ها و ابزارهای متفاوت و جدید برای معرفی کتاب و ترویج کتاب‌خوانی از طرف کودکان و نوجوانان اختصاص دارد، طبق خبری که دوشنبه ۲۷ آبان منتشر شد، توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان معرفی شدند.

برگزاری همایش حقوق ملی نشر

دومین همایش حقوق ملی نشر روز شنبه این‌هفته همزمان با ایام هفته کتاب در سالن شهید آوینی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.

برگزاری نشست خبری نمایشگاه صنایع چاپ

نشست خبری بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی چاپ، بسته بندی و صنایع وابسته صبح روز شنبه ۲۵ آبان با حضور احمد ابوالحسنی رئیس اتحادیه لیتوگرافان و رئیس این‌نمایشگاه در اتاق اصناف تهران برگزار شد و وی در این‌نشست، مشکلات ارزی و تحریم‌ها را مهمترین چالش پیش روی برگزاری این رویداد مهم نمایشگاهی عنوان کرد.

برگزاری نشست خبری رئیس کتابخانه ملی

نشست خبری اعظم بروجردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران هم عصر شنبه این‌هفته در محل این‌سازمان برگزار شد و بروجردی به بیان توضیحاتی درباره مسائل مختلف از جمله آبگرفتگی آرشیو ملی و تشریح برنامه‌های این‌سازمان در هفته کتاب پرداخت.

برگزاری نشست خبری رئیس اتحادیه ناشران

نشست خبری  هومان حسن پور رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران روز یکشنبه ۲۹ آبان برگزار شد و وی در توضیحات خود در این‌نشست گفت ۸۰ درصد قاچاقچیان کتاب از دور خارج شده‌اند.

برگزاری نشست کتابخوان پیامبر اعظم

نشست تخصصی کتابخوان پیامبر اعظم دیروز چهارشنبه به‌مناسبت هفته کتاب و ایام میلاد پیامبر اعظم و امام صادق (ع) در کتابخانه مرکزی پارک شهر برگزار شد و نویسندگانی چون محمدرضا سرشار، حسین فتاحی، یاسین حجازی، مصطفی رحماندوست و حجت‌الاسلام حیدری ابهری به بیان تجربیات مطالعه درباره پیامبر (ص) و امام صادق (ع) پرداختند.

برگزاری کتابگردی هیئت مدیره اتحادیه ناشران

هیات مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در راستای تحقق شعار خود در ایام هفته کتاب مبنی بر «پیوند کتاب‌فروشی‌های محله با خانواده‌ها» صبح دوشنبه این‌هفته از برخی کتابفروشی‌های تهران دیدار و از نزدیک در جریان مشکلات آنها قرار گرفت.

رونمایی از ۱۴ کتاب ترجمه ترکی استانبولی

کارگاه آموزشی «راه‌های ورود به بازار جهانی نشر» با هدف آشنایی با ناشران، نویسندگان، مترجمان و علاقه‌مندان به نحوه‌ عرضه، نشر و فروش رایت به ناشران خارجی، روز چهارشنبه ۲۹ آبان همزمان با هفتمین روز بیست‌وهفتمین دوره هفته کتاب در سرای کتاب موسسه‌ خانه کتاب برگزار شد که در خلال این‌برنامه از ۱۴ عنوان کتاب ترجمه شده به زبان ترکی با حضور سفیر و رایزن فرهنگی سفارت ترکیه در ایران رونمایی به عمل آمد. تمام این آثار توسط دبیرخانه طرح گرنت مورد حمایت قرار گرفته‌‎اند.

در این‌برنامه همچنین از نسخه ارمنی کتاب «زیبا صدایم کن» اثر فرهاد حسن‌زاده با حضور گئورگ آساتوریان مترجم ارمنی رونمایی شد.

رونمایی از ۳ کتاب جدید کانون پرورش فکری

یکی دیگر از خبرهای دیروز چهارشنبه و هفته کتاب، رونمایی از سه‌عنوان کتاب جدید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بود. به‌این‌ترتیب، «شاید این کتاب منفجر شود» به نویسندگی رضا موزونی، «خوابم یا بیدار» به نویسندگی و تصویرگری سمانه صلواتی و رمان «عکس یادگاری» به نویسندگی محمدرضا یوسفی عصر دیروز چهارشنبه در فروشگاه «آفرینش» کانون پرورش فکریرونمایی شدند.

رونمایی از کتاب مجموعه سخنرانی‌های مسجدجامعی

کتاب «برگ‌ها» شامل مجموعه سخنرانی‌های احمد مسجدجامعی در ۹ دوره هفته کتاب که به کوشش زنده‌یاد محسن رضایی (دبیر دوره‌های پیشین هفته کتاب) جمع‌آوری شده، این‌هفته در مراسم بزرگداشت یاد و خاطره محسن رضایی به‌عنوان یکی از برنامه‌های هفته کتاب رونمایی شد.

کتاب‌سوزی و آتش‌زدن یک‌کتابخانه در شهریار

یکی از اتفاقات ناراحت‌کننده این‌هفته به‌آتش‌کشیدن کتابخانه عمومی تفکر شهریار و از بین رفتن حدود ۱۳ هزار جلد کتاب بود. به‌این‌ترتیب و طبق اطلاعات مندرج در یکی از خبرهای روز یکشنبه، شنبه‌شبِ این‌هفته و در ادامه سوء استفاده عناصر آشوبگر از اعتراضات مردمی به‌خاطر قیمت جدید بنزین، کتابخانه تفکر شهرستان شهریار استان تهران به دست آشوبگران  به آتش کشیده شد و حدود ۱۳هزار جلد کتاب  سوخت. خسارت وارده به این کتابخانه نیز حدود ۲۰ میلیارد ریال ارزیابی شد.

آتش‌سوزی در انبار یک ناشر

فرهاد تیمورزاده در یکی از اخبار این‌هفته که مربوط به تشریح برنامه‌های انتشارات تیمورزاده در هفته کتاب بود، به آتش‌سوزی این‌هفته در انبار این‌انتشارات اشاره کرد و گفت: مدیر کتابفروشی و انتشارات تیمورزاده در بخش دیگری از سخنان خود به حادثه آتش‌سوزی در انبار این انتشاراتی اشاره کرد و گفت: طی آتش‌سوزی که در بارندگی شب‌های ابتدایی این‌هفته، انبار انتشارات در قرچک، ۱۰۰ درصد طعمه حریق شد. در این‌آتش‌سوزی تعداد زیادی از پوسترها، ۲۰۰ هزار نسخه کتاب کودک و نوجوان و کتاب عمومی و ۶۰ هزار نسخه کتاب پزشکی همراه با قفسه‌های چوبی و فلزی، و زینک‌های مختلف در آتش سوختند.

برگزاری نمایشگاه کتاب کودک شانگهای

هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب کودک شانگهای روز جمعه ۲۴ آبان آغاز به کار کرد که خبر افتتاحیه‌اش روز شنبه ۲۵ آبان منتشر شد. این نمایشگاه در مساحتی معادل ۲۵ هزار مترمربع با حضور نزدیک به ۴۰۰ ناشر از کشور چین و دیگر کشورها از جمله ایران برپا شد و روز یکشنبه ۲۶ آبان به کارش پایان داد.

نمایندگان موسسه‌های انتشاراتی فاطمی (کتاب طوطی)، برف و کمال اندیشه به‌عنوان نمایندگان ناشران کودک ایران در غرفه ملی ایران در این‌رویداد حضور داشتند.

معرفی بهترین کتاب تاریخی سال ۲۰۱۹

کتاب «مائوئیسم: یک تاریخچه جهانی» نوشته جولی لاول متخصص ادبیات چین و مترجم آثار ادبیات این کشور که مارس ۲۰۱۹ در ۶۲۴ صفحه منتشر شده، به‌عنوان برنده جایزه تاریخ کاندیل (بهترین کتاب تاریخی سال) معرفی شد. این جایزه سه سال است که در قالب جدید دوباره راه‌اندازی شده اما پیش از آن هم از سال ۲۰۰۸ هر سال از یک نویسنده تجلیل می‌کرد.

پذیرش درخواست استیون کینگ برای موزه‌شدن خانه‌اش

طبق یکی از اخبار بین‌المللی حوزه ادبیات که روز شنبه این‌هفته منتشر شد، استیون کینگ استاد ژانر وحشت، با تایید شورای شهر بنگور قصد دارد خانه‌ای را که محل خلق بسیاری از آثارش بوده، به موزه تبدیل کند. به‌موجب اطلاعات این‌خبر، شورای شهر بنگور درخواست این نویسنده افسانه‌ای ژانر وحشت برای تبدیل کردن خانه‌اش به یک نهاد غیرانتفاعی را تایید کرد. کینگ و همسرش نیز تصمیم دارند دیگر در این عمارت زندگی نکنند و به‌جای آن، در خانه دوم‌شان در فلوریدا بمانند که حریم خصوصی بیشتری دارد.

انتهای پیام/ ۱۵۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.