کد خبر : 4894
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۱
-

اعلام ملاک‌های سرمربی بعدی تیم ملی/ جلسه دو ساعته تاج با کمیته فنی

اعلام ملاک‌های سرمربی بعدی تیم ملی/ جلسه دو ساعته تاج با کمیته فنی
رئیس کمیته فنی و توسعه فدراسیون فوتبال با بیان اینکه این کمیته اخیرا جلسه‌ای را در ارتباط با سرمربی بعدی تیم ملی داشته است، گفت: شخصا ترجیح می‌دهم بیشتر صبر کنیم تا مربی مدنظر را پیدا کنیم.

به گزارش سورپرس؛ مرتضی محصص به آخرین اقدامات فدراسیون فوتبال و کمیته فنی و توسعه برای انتخاب جانشین مارک ویلموتس در تیم ملی فوتبال پرداخت و تاکید کرد که در جلسه کمیته فنی درباره مربیان داخلی و خارجی صحبت شده است. محصص می گوید داخلی یا خارجی بودن مربی مهم نیست بلکه آنچه اهمیت دارد سه ملاک اصلی برای سرمربی است که باید مدنظر باشد: مسئولیت پذیری، توانایی متقاعدکردن بازیکنان بزرگ تیم ملی و دوری از حاشیه.

مشروح گفتگوی محصص در ادامه می آید:

نباید تسویه حساب شخصی کنیم
ابتدا می خواهم بحثی را مطرح کنم. وقتی مصاحبه می کنیم نباید از فرصت استفاده کنیم تا به تسویه حساب شخصی بپردازیم. صحبت کردن پشت سر فرد دیگری درست نیست و خارج از ایران حتی پیگرد قانونی دارد اما متاسفانه مدیران و مربیان ما به یکدیگر توهین می کنند. شخصا سعی کرده ام از دیگران تعریف کنم و یا حداقل بد کسی را نگویم. در مجموع بنده آدم مثبت نگری هستم.

جلسه کمیته فنی درباره سرمربی تیم ملی برگزار شد
جلسه کمیته فنی و توسعه فدراسیون فوتبال هفته گذشته برگزار شد که آقای تاج رئیس فدراسیون هم در آن حضور داشت. ما راجع به تیم ملی صحبت و تصمیم سازی کردیم نه تصمیم گیری. عده ای وظیفه کمیته فنی را اشتباه می گیرند. شما در اینترنت جستجو کنید که کمیته فنی دیگر کشورها مثل آلمان، ایتالیا یا بلژیک به چه شکل و متشکل از چه کسانی است؟ کمیته فنی اکثر این کشورها سه یا چهار نفر است که یکی از اعضای آن سرمربی تیم ملی است. همانطور که می دانید هیات رئیسه فدراسیون فوتبال بالاتر از کمیته فنی است و تصمیم گیری با این هیات است. نه می خواهم توپ را در زمین دیگران بیاندازم و نه می خواهم نقش کمیته فنی را کمرنگ کنم. کمیته فنی تصمیم سازی می کند و تصمیم گیری با هیات رئیسه است. علاوه بر این ما کمیته فنی و توسعه هستیم که این توسعه گاهی فراموش می شود. ما وظیفه داریم فوتبال پایه و بانوان را هم توسعه و پیشرفت بدهیم.

درباره مربیان داخلی و خارجی صحبت کردیم
در کمیته فنی درباره گزینه های داخلی و خارجی صحبت کردیم. هر یک از اعضا نظر خودشان را گفتند و من هم نظرم را دادم. یکسری مربی داخلی و یکسری مربی خارجی بودند که صحبت کردیم. یادمان نرود که باید در یک جمع، تعامل داشت و با درایت تصمیم گرفت. خطر بزرگی که فوتبال را تهدید می کند و بلای جان این رشته است این است که یک نفر بگوید من «عقل کل» هستم و حرف، حرف من است. باید برای تصمیم گیری، نظرات و ایده های دیگران را هم بشنویم و استفاده کنیم.

گزینه های ایرانی مشخص هستند
گزینه های ایرانی ما مشخص هستند؛ کسانی که در لیگ برتر هستند و بخصوص سابقه حضور در تیم های ملی را هم دارند. درباره برانکو و مربیان خارجی دیگر هم صحبت شد. برانکو را به خوبی می شناسم از زمان ریاست آقای صفایی فراهانی در فدراسیون. صرفا می توانم نظر شخصی خودم را بگویم. ما باید مربی ای را انتخاب کنیم که تمام وقت در خدمت تیم ملی باشد و حاشیه هم نداشته باشد. اگر مربی ای را انتخاب کنیم که رسانه ها بخواهند به حاشیه هایش بپردازند، به هیچ جا نمی رسیم.

مربی تیم ملی باید توانایی متقاعد کردن بازیکنان را داشته باشد
ما در دنیا بازیکنان مطرحی داریم؛ نفراتی مثل سردار آزمون، علیرضا جهانبخش و دیگر ملی پوشان که در اروپا بازی می کنند. ما به یک مربی نیاز داریم که توانایی متقاعد کردن این بازیکنان را داشته باشد. ایرانی یا خارجی بودن این مربی هم مهم نیست. مهم برقراری ارتباط مناسب با بازیکنان، دوری از حاشیه و تعهدش به کار است.

شاهد دارم کی‌روش تا ۳ و ۴ صبح کار می‌کرد
کتابی را از روبرتو مارتینز سرمربی فعلی تیم ملی بلژیک می خواندم. مارتینز گفته بود زمانی که در اورتون مربی بودم، فیلم بازی ها را ۱۰ بار تماشا می کردم. مربی باید در جایی که سرمربی است، زندگی کند. مشکل مارک ویلموتس سرمربی تیم ملی این بود که کم برای تیم ملی وقت می گذاشت. شاهد دارم که کارلوس کی روش گاهی تا ساعت ۳ یا ۴ صبح در کمپ می ماند و کار می کرد. نمی گویم مربی بعدی تیم ملی باید تا ۳ صبح کار کند ولی بحث، بحث تعهد و مسئولیت پذیری است.

درباره کادر فنی تیم ملی هم صحبت کردیم
تیم ملی با باشگاه فرق دارد. آرسنال بعد از آرسن ونگر، با اونای امری ادامه داد که موفق نبود. سپس لیونبرگ را انتخاب کرد و حالا هم سراغ آرتتا رفته است. آنجا باشگاه آرسنال است نه تیم ملی انگلیس. در ایران هم همینطور است. باید برای تیم ملی هوشیارانه اقدام کنیم. البته نباید فراموش کنیم که تحریم ها به فدراسیون فشار آورده و حتی ارتباطات ما را تحت تاثیر قرار داده است. به هر حال تا هفتم فروردین که با هنگ کنگ بازی داریم، فرصت هست. ما باید یک کادر فنی و نه صرفا سرمربی را انتخاب کنیم. ما راجع به این مسائل هم در کمیته فنی صحبت کردیم.

ترجیح می‌دهم بیشتر صبر کنیم
زمان مهم است و هرکسی که دلسوز باشد، قاعدتا نگران است. شخصا ترجیح می دهم بیشتر صبر کنیم و یک مربی انتخاب کنیم که به معیارهای بین المللی نزدیک باشد یعنی کم حاشیه بودن، مسئولیت پذیری و برقراری ارتباط مناسب با بازیکنان. تنها راه نجات تیم ملی دوری از حاشیه ها است.

هنوز آنقدر عمقی وارد ماجرا نشده‌ایم!
در پاسخ به این سئوال که آیا مربی ای بود که این ملاک ها را داشته باشد باید بگویم هنوز آنقدر عمقی وارد ماجرا نشده ایم. در کمیته فنی نزدیک به دو ساعت صحبت کردیم. جلسه صادقانه ای بود. باید رو راست باشیم. شاید از صحبتی که درباره جهانبخش، آزمون و دیگر لژیونرهای فوتبال کردم برداشت های متفاوتی صورت بگیرد ولی من روی حُسن نیت این حرف را زدم. علاوه بر این باید شرایط فدراسیون را هم درک کنیم.

تا جایی که می‌دانم ونگر گزینه تیم ملی نیست
خیلی خوشحالم که رئیس فدراسیون با آرسن ونگر جلسه داشت نه به این خاطر که طرفدار آرسنال هستم. یکی از مسئولیت های ونگر توسعه و پیشرفت فوتبال است و اگر حتی برای برگزاری کلاس یک روزه به ایران بیاید، خیلی می تواند مفید باشد. تا جایی که می دانم ونگر گزینه تیم ملی نیست هرچند که می تواند یک گزینه خوب باشد.

به لوچسکو علاقه زیادی دارم
به میرچا لوچسکو علاقه زیادی دارم از زمانی که جوانتر و طرفدار تیم استوا بخارست رومانی بودم. در مجموع فوتبال روسیه و اوکراین را می پسندم. لوچسکو اولین مربی ای بود که کامپیوتر را در فوتبال وارد کرد و کاش می شد در آسیا و نزدیک کشورمان مربیگری می کرد!

به صعود تیم امید خوشبینم
یکی از ویژگی های خاص تیم امید وجود حمید استیلی در این تیم است که در واقع نقش پدر این تیم را دارد. این خیلی مهم است که در یک تیم، فردی به عنوان پدر بالای سر بازیکنان باشد. با اضافه شدن امیرحسین پیروانی به تیم امید، کادر فنی این تیم بسیار خوب شده است. حالا هم که تیم ما به قطر رفته است. چه در بازی های قطر ببازیم چه ببریم اهمیتی ندارد. مهم این است که تیم امید به شکل تیمی خود دست یابد. کادر فنی تیم امید اطلاعات خوبی از حریفانش جمع آوری کرده است. می دانیم که رقبای قدرتمندی داریم ولی به این تیم امید بسیار خوشبین هستم.

انتهای پیام/ ۱۵۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.