کد خبر : 24452
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۸
-

با حضور معاون صدا انجام شد؛

اعطای نشان درجه یک هنری به بهروز رضوی، گوینده پیشکسوت

اعطای نشان درجه یک هنری به بهروز رضوی، گوینده پیشکسوت
مراسم بزرگداشت بهروز رضوی، پیشکسوت رادیو، امروز یکشنبه با حضور دکتر حمید شاه‌آبادی، معاون صدای رسانه ملی و اهالی رادیو در سالن اجتماعات معاونت صدا برگزار شد.

به گزارش سورپرس به نقل از  روابط عمومی معاونت صدا؛ آیین بزرگداشت و اهدای نشان درجه یک هنری بهروز رضوی با حضور حمید شاه‌آبادی معاون صدای رسانه ملی، سیدمحمد طباطبایی دبیر شورای ارزشیابی هنرمندان و مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت، محمد جعفر محمدزاده مدیر رادیو ایران، علیرضا حبیبی مدیر رادیو فرهنگ و تنی چند از پیشکسوتان عرصه صدا و مدیران رادیو در طبقه پنجم ساختمان شهدای رادیو برگزار شد.در ابتدای این مراسم نماهنگی درجهت معرفی بهروز رضوی برای حاضران نمایش داده شد.

جایگاه امروز رادیو مدیون حضور فرهیختگانی چون رضوی است

معاون صدای رسانه ملی در این مراسم گفت: توفیقی است برای رادیو که یکی از فرزندان سرافزار خود را تجلیل می‌کند. اگر به ۸۰ سال حضور رادیو در کشورمان نگاه کنیم، معدود افرادی در این تراز و مرتبه هستند و رادیو باید به وجود شخصیتی مانند ایشان ببالد که در درون خود پرورش داده است. چنین افرادی منشا خیر و برکت هستند.
شاه آبادی افزود: امروز این توفیق را دارم که در کنار چهره‌های ارزشمندی باشم که عمر،خرد و دانش خودشان را صرف فرهنگ این کشور کرده اند و رادیو با آنها رادیو شده است.

معاون صدا اظهار داشت: اگر رادیو در شکل‌گیری سبک زندگی و میزان فرهیختگی مردم موثر بوده و وسیله‌ای برای آموزش ، سرگرمی و افزایش مهارت در کشور است به واسطه حضور و دانش هنرمندان و چهره های فرهیخته‌ای مانند استاد بهروز رضوی است.

حمید شاه آبادی افزود: گفتنی های زیادی در مورد ایشان وجود دارد. واقعیت این است که ما و جامعه ما بهروز رضوی را به صدای او می شناسیم. اما صدا ظرفی است که از او می‌بینیم و مجموعه دانش، فرهیختگی و تسلط در حوزه شعر و ادبیات کهن ، مظروف ظرفی به اسم صدا است.

وی در ادامه گفت: از ایشان که همچنان برای رادیو وقت می گذارند ممنونم. امیدوارم سالیان سال سایه استادانی نظیر بهروز رضوی برای ما و شاگردانشان مستدام باشد و از وجود ایشان بهره‌مند شویم.

رضوی رادیو را هیچ وقت فراموش نکرد

پس از آن صادق رحمانیان مدیرپیشین رادیو فرهنگ و از اعضای فعلی شورای موسیقی معاونت صدا به عنوان یکی از دوستان این هنرمند گفت: در زمان قدیم دو شاعر بودند که هم دوره جاهلیت عربستان و هم دوره اسلام را گذرانده بودند. بهروز رضوی هم به خاطر پیشینه گویندگی‌اش هم پیش از انقلاب و هم پس از انقلاب را درک کرده است و دلیل این حضور، هنر ایشان است. ایشان چه در دوره پیش از انقلاب و چه اکنون در رادیو و تلویزیون حضور داشت ولی هیچ وقت رادیو را فراموش نکرد، تاکید اصلی او و عشق و علاقه اش همواره رادیو است. فرمانروای سرزمین بهروز رضوی، عشق به رادیو است.

مردی که  شخصیت چندساحتی دارد

علیرضا حبیبی، سرپرست رادیو فرهنگ گفت: خوشحالم در جلسه مراسم تقدیر بهروز رضوی هستم و مقام به حقی به ایشان اعطا می شود چرا که به حق، استاد رضوی هستند. ازجناب شاه‌آبادی برای همکاری و پیگیری که با موسسه خانه هنرمندان پیشکسوت داشتند متشکرم. شاید کمتر کسی بداند که بهروز رضوی از سادات است. او پیرو مکتب اهل بیت و دارای شخصیتی چند ساحتی است .وی شاعر، بازیگر، روزنامه نگار و ترانه سرا است و هنرنمایی اش در رادیو قله این ابعاد شخصیتی او است وعشق به رادیو همیشه برای ایشان نمود بیرونی از جانب شنوندگان رادیو داشته است.

بهروز رضوی آتش به جان من زد!

در ادامه این مراسم مریم نشیبا از پیشکسوتان رادیو، گفت: با اینکه خروج از منزل برایم راحت نبود اما به خاطر بهروز رضوی به اینجا آمده ام.

وی با بیان جمله زیبای امیدوارم نقاش بال پروانه ها پیوسته همراهتان باشد به ذکر خاطراتی از همکاری با رضوی پرداخت و گفت :گرچه برنامه کتاب شب را با هم داشتیم اما اولین باری که من برای خواندن خبر به استودیو رفته بودم بهروز رضوی از تهیه کننده فرصتی چند ثانیه ای گرفت و آنچنان مرا به مردم معرفی کرد که تا آخر عمر فراموش نخواهم کرد.

وی ادامه داد:ایشان. از من پرسیدند شما اینجا چه می‌کنید؟ من گفتم، گوینده هستم و قرار است اخبار ساعت ۴ را بگویم. بلافاصله از پخش وقتی خواستند و در حالی که تمام وجودم می‌لرزید، ایشان آتش به جان من زدند و گفتند دقایقی دیگر خبر را با صدای خانم نشیبا خواهیم شنید.

این گوینده پیشکسوت افزود: به نظرم بهروز رضوی بسیار با معرفت و آگاه است، با این حال گاهی می‌گوید نمی‌دانم تا خودش را با شما هم‌سطح کند. خوشحالم این مراسم برای ایشان برگزار شد.

نشیبا در ادامه گفت:وقتی به من می‌گویید مادربزرگ رادیو، به خودم این اجازه را می‌دهم که از شما خواهشی داشته باشم، گاهی زود دیر می‌شود. یادی کنیم از صدیقه کیانفر عزیز که سه روز پیش فوت کردند. باید جوانان را که حقشان است بنوازیم. به هم یاد دهیم و از هم یاد بگیریم. ممکن است برخی از صحبت‌های من پیرزن هم برای شما جالب باشد. با دوستان جوان به از این باشید و آنها را بپذیرید.

 رضوی تکرار نمی شود

رشید کاکاوند شاعر، داستان‌نویس، ترانه‌سرا، پژوهشگر ادبیات فارسی و مجری رادیو و تلویزیون سخنران بعدی بود که در مورد بهروز رضوی گفت: افتخاری بالاتر از این نیست که درباره کسی سخن بگویم که عمری در مورد فرهنگ صدایش صحبت کرده ام. او خودش یک آدم درجه یک هنری است و ما باید افتخار کنیم که هرچند دیر اما بالاخره به این نتیجه رسیدیم.

وی ادامه داد : هنوز هم وقتی صحبت از صدایی می‌شود که توقع و فرهنگ مخاطب را پرورش می‌دهد و حرف‌ها و اندیشه‌های بزرگ را ارائه می کند، صدای بهروز رضوی را به خاطر می‌آورم. برای این مراسم با علاقه آمدم و مشتاقانه می‌خواستم درباره آن صحبت کنم. این صدا را باید بالای دست بگیریم و به جوان‌ترها نشان دهیم که چگونه می‌تواند یک صدا دارای فرهنگ و دانش باشد.

وی ادامه داد: حتی وقتی با رضوی سلام علیک می‌کنم ذوق می‌کنم و فرهنگ به من منتقل می‌شود. جوان‌تر که بودم جشنواره رادیو پر و پیمان‌تر برگزار می‌شد. یک سال برای جشنواره رادیو در مشهد بودیم و شب‌نشینی تمام شده بود و من و آقای رضوی بیدار بودیم. به ایشان گفتم متنی برای ما بخوان و از سر شیطنت گزیده قصاید خاقانی را که در کیفم بود به او دادم. اهالی ادبیات می‌دانند متن خاقانی بسیار دشوارو کابوس دانشجویان ادبیات است اما بهروز رضوی چنان خاقانی خواند که من نه تا آن زمان شنیده بودم و نه بعد از آن خواهم شنید.

کاکاوند عنوان کرد: به عنوان مهمان رادیو که با صاحبخانه صمیمی شده باید بگویم مخاطب از ما می‌خواهد پشت صدا پر باشد و صاحب صدا جهانی باشد که ما به افتخار آن سکوت کنیم و او را بشنویم. مصداق آن آقای رضوی است که وارد هر فضایی در هنر نمی‌شود. برخی فکر می‌کنند می‌تواند صدای رضوی را تقلید کنند، نمی دانند رضوی تکرار نمی شود وگرنه ۶۰ سال تمرین و ممارست می‌خواهد. ساعت‌ها باید درباره او صحبت کنم. اما دست شخص و شخصیت او را می‌بوسم و قول می‌دهم که جهان ما که جهان پر سر وصدایی است برخی صداها را نمی‌تواند فراموش کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد:جوان‌ترها گمان نکنند که اگر شبیه رضوی صدا کنند می توانند مانند او باشند چرا که همچون او بودن شصت سال مطالعه و ‌علم می خواهد.

 نشان درجه یک هنری با رضوی اعتبار  پیدا کرد

مرتضی اسفندقه از شاعران وهمراهان رادیویی نیز گفت: بهروز رضوی آنقدر هنرمند بوده که به او بهروز گفته اند و نه استاد و همچون هنرمندان بزرگی مانند سهراب سپهری، فروغ و …با نامش مشهور شده است ؛ هر چه شعر خوب برای صدا گفته شده برای همین صدای سروده شده است. «صدا کن مرا… صدای تو خوب است…»
وی در ادامه بیان داشت: امروز با بهروز مبارک شده است و من به نشان درجه یک هنری تبریک می گویم که بهروز قبولش کرد و به این نشان اعتبار داد.این یک بیت را از صمیم قلب به او تقدیم می کنم:
آفاق از چراغ صدای تو روشن است
خاموشی‌اش مباد که فریاد روشن میهنی

 هنرمندی ‌که ذووجهتین و فرهنگ‌مند است

همچنین محمد طباطبایی حسینی، در این مراسم گفت: خدا را شاکرم که در دوره ای که به عنوان دبیر شورای ارزشیابی هنرمندان کشور فعالیت می کنم افتخار امضای چنین نشانی نصیبم شد. اما شاید لازم به ذکر باشد که بهروز رضوی هرگز درخواست دریافت این نشان را نداد. آقای رضوی بسیار دیر این گواهی‌نامه را دریافت می‌کنند.خوشحالم شورای ارزشیابی هنرمندان توانست این دوره این افتخار را داشته باشد این نشان را امضا کند.

وی افزود: ما معمولا در شورا، برای اعطای درجه یک هنری بسیار جدی بحث می‌کنیم ولی اسم ایشان که مطرح شد اعضا گفتند اصلا بحث و سوال ندارد.

طباطبایی ادامه داد: به قول استاد زنده یاد ایرج افشار، بهروز رضوی هنرمندی ذووجهتین و فرهنگ مند است. وقتی شعری را می خواند جان شعر را بیان می کند. حتما کتاب های صوتی بسیاری را شنیده اید و می دانید که کتابی که رضوی خوانده باشد از چه کیفیت برتری برخوردار است. حتما علاقمندانش کتابهایی از ادبیات دفاع مقدس را که در یک برنامه رادیویی می خواند را به یاد دارند. کتاب‌های صوتی دیگری را فقط می‌شنوید ولی کتاب‌هایی که ایشان می خوانند به جان ما می نشیند.

وی تصریح کرد: بهروز رضوی از معدود بزرگوارانی است که کتاب برای ایشان ارزشمند است و خود شاهدم که اگر قرار باشد که نریشنی را برای معرفی یک کتاب بخوانند در مورد قیمت اصلا صحبت نمی کنند حتی اگر سفارش دهنده یک ارگان دولتی پولدار باشد.یک عمر کار هنری کرد و یک عمر با کارش آموزش داد.

وی در خصوص ویژگی های استاد رضوی گفت: از ویژگی‌های شاخص دیگر بهروز رضوی این است که هرگز در اتفاقات زودگذر سیاسی اعلام موضع نکرده و یا موضعش را در هنرش دخیل نکرده است. در عین حال هیچگاه استانداردهای حرفه ای و اخلاقی را فراموش نکرده‌اند.

مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت افزود: ایشان رفتار عقلانی و منطقی در کارهایشان داشتند و همکاران رادیو این را درک می‌کنند و استانداردهای اخلاقی را ترک نکردند. امیدواریم در نسل های بعدی بهروز رضوی داشته باشیم و۵۰ سال بعد در جمعی از بهروز رضوی بعدی تقدیر شود، امیدوارم دستمان خالی نباشد و بهروز رضوی‌ها پرورش داده شوند.

در پایان طباطبایی گفت: جای اهدای نشان درجه یک هنری بهروز رضوی در رادیو است که همچون خانه اوست. از حمید شاه آبادی ممنونم که چنین اجازه ای دادند .در دوره ای که دکتر شاه آبادی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد بودند هم منشا خیر بودند، ایشان اینجا هم منشا خیر هستند و این برنامه هم مصداق آن است.

وی افزود: از امروز که این نشان درجه یک هنری به بهروز رضوی اعطا می‌شود ایشان به صورت افتخاری و به صورت رسمی عضو موسسه هنرمندان پیشکسوت خواهند شد و این برای ما افتخاری است.

بهروز رضوی نیز در این مراسم گفت: هیچ گاه سعی نکردم از امکاناتم بهره برداری شخصی کنم و هیچگاه برای خودم سنگی به سینه نزدم. دقت‌هایی که در این حرفه به کار بردم گویا مؤثر واقع شده است.

وی افزود: همواره سعی کردم متنی که باید بخوانم درست و با احساس بخوانم. خیلی خوشحالم که مدیران توجه می‌کنند و افراد دیده می شوند.

این پیشکسوت رادیویی گفت: من از آذر سال ۱۳۴۷ تا کنون به مدت ۵۲ سال است که در سازمان صدا و سیما مشغول به کار هستم و هیچ وقفه‌ای هم در کارم نیافتاده است، چون من عاشق رادیو هستم.

وی ادامه داد: رادیو با من عجین است و علاقه ام به رادیو دست خودم نیست رادیو گرم‌ترین و صمیمی‌ترین رسانه است.

رضوی گفت: من خودم را مدیون رادیو می‌دانم و هنوز هم برای کسب دانش و ارائه اثر بهتر تلاش می‌کنم، رادیو شغل نیست مشغله است، اما شرایط این روز‌ها باعث شده به عنوان شغل به آن نگاه شود.

وی در ادامه تصریح کرد: علاقه من به رادیو سابقه دیرینه ای دارد ،رادیو گرم ترین و صمیمی ترین رسانه است. گوش خود را رها می کنی ، می شنوی و مزاحمت نیست.

رضوی در ادامه به پویایی در رادیو اشاره کرد وگفت : زنده یاد نادر نادرپور میگفت شما پیامبران کلامید اگر اشتباه بگویید ، خیانت کرده اید .سعی کنید وسواس داشته باشید. به کارتان به صورت شغل نگاه نکنید و هرروز به دنبال یادگیری باشید.

پس از آن نشان درجه یک هنری از سوی موسسه هنرمندان پیشکسوت و لوح تقدیر از سوی معاون صدای رسانه ملی به بهروز رضوی اهدا شد که معادل دکتری است و هر کدام از مدیران رادیویی هدیه ای به رسم یادبود به بهروز رضوی تقدیم کردند.

در این مراسم عذرا وکیلی، گوینده، مریم نشیبا، حسین قلعه قوند، مدیر گروه رادیو تهران، مرتضی اسفندقه، پیشکسوت رادیو، رشید کاکاوند، شاعر، نویسنده و گوینده، صادق رحمانیان، مدیر اسبق رادیو فرهنگ و سید محمد طباطبایی‌حسینی مدیر خانه هنرمندان پیشکسوت و جمعی از خانه هنرمندان پیشکسوت حضور داشتند.

انتهای پیام/ ۱۰۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.