کد خبر : 24409
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۴
-

اعتماد به نفس پایین کودکان را چگونه درمان کنیم؟

اعتماد به نفس پایین کودکان را چگونه درمان کنیم؟
نزدیکی بیشتر و همراهی و همدلی با کودک و انجام بازی با کودک به میزان نیم ساعت با کودک می تواند کمک کننده به بهبود رابطه شما با کودک و رسیدن به آرامش برای کودک باشد.

به گزارش سورپرس؛ سوال: با سلام، یه دختر ۴/۵ساله دارم که خیلی کم حوصله و بداخلاقی میکنه، همیشه برای رفتن به هرجایی خیلی مقاومت میکنه. اینقدر گریه و جیغ میزنه که هم خودمون و هم اطرافیان رو کلافه میکنه. وقتی مهمون میاد عصبانی میشه و داد میزنه چرا اومدن. بخاطر کوچکترین مسائل ممکنه حتی تا یک ساعت گریه کنه. گاهی با صدای حتی قاشق و چنگال عصبی میشه و میگه سرم درد گرفت از اینهمه سروصدا. با کوچکترین حرفی که خلاف میلش باشه قهر می کنه. باهم سن و سالاش خیلی نمیجوشه و وقتی بازی میکنه زود دعواش میشه و با گریه کردن میاد پیش من. ترجیح میده همیشه تنها تو خونه بازی کنه و یا کارتون ببینه. ضمنا اعتماد به نفشس خیلی پایینه، وقتی این بدخلقیها رو میکنه و متوجه میشه که من و پدرش کلافه شدیم خودشو سرزنش میکنه، میگه کاش گلوم پاره و تیکه تیکه بشه تا دیگه جیغ نزنم و شمارو ناراحت نکنم. لازمه که بگم باباش با وجود اینکه خیلی دوستش داره ولی آدم کم حوصله ایه و زود عصبانی میشه. خودمم آدم خیلی شاد و سرحالی نیستم هرچند سعی میکنم باهاش مهربون باشم و نکات مثبتش رو بهش بگم چون خیلی به من وابسته است. رفتار بعضی فامیل هم مناسب نیست و این رفتاراش رو سرزنش میکنن و با بقیه بچه های فامیل مقایسه میکنن. از وقتی که دختر دومم که ۵ ماهشه به دنیا اومده بدتر شده. واقعا تحملش خیلی سخت شده. گاهی فکر میکنم شاید کمبود ویتامین یا املاحی داره. یا شاید مشکل از رفتار ماست. قبلا متخصص اطفال براش قرص رسپریدون تجویز کرد ولی ترسیدم بهش بدم. لطفا راهنمایی کنید، خیلی نگران آینده و اعتماد بنفسشم

الهام داودی (روانشناس بالینی، دانشگاه علوم پزشکی تهران)
سلام. ببینین بچه های کوچک اضطراب و هر نوع افسردگی رو معمولا به شکل بدخلقی نشون میدن. من فکر می کنم دختر شما نیاز داره که حتما و حتما توسط یک روانشناس کودک دیده بشه و درمان بگیره. لطفا کوتاهی نکنین.

مهدی وفانوش ( مشاور و رواندرمانگر دانشگاه علامه طباطبایی )
با سلام و احترام خدمت شما دوست عزیز ناآرامی کودکان دلایل مختلفی می تونه داشته باشه ازدلایل فیزیولوژیک همچون بیماریهای تیروئید ، کمبود ویتامین ها ، خستگی و … تا دلایل روانی همچون اضطراب ، افسردگی ، ناکامی ، جلب توجه و … که همه این موارد بایستی مورد توجه قرار بگیرد. چه خوبه که قبل از هر اقدامی ، یک آزمایش کلی از فرزند دلبند شما گرفته شود تا اگر مشکلات فیزیولوژیکی وجود دارد مشخص شود و برای درمان آن زودتر اقدام کرد. در صورت نداشتن مشکل جسمانی بهتره که به یک روانپزشک کودک مراجعه کنید تا دخترتان کاملا مورد معاینه قرار بگیرد و تشخیص لازم داده شود. با همه این ابعاد بهتره که اصول کلی در برخورد با دخترتان داشته باشید : اصولی همچون توجه به کودک در هنگام آرامش و برآوردن خواسته های منطقی او و عدم توجه در هنگام ناآرامی ، کمتر مواجه شدن با شرایطی که در آن احتمال ناآرامی کودک وجود دارد همانند حضور کمتر در مهمانیها تا زمانی که کودک آرامش بیشتری را به دست بیاورد ، مشخص کردن یک جدول پاداش که در آن خواسته ها و انتظارات از کودک به صورت مثبت ، مشخص و واضح تعیین گردد و در صورت انجام آن به تعداد مشخص ،پاداش های مشخص شده که از قبل با کودک هماهنگ شده به کودک داده شود ، نزدیکی بیشتر و همراهی و همدلی با کودک و انجام بازی با کودک به میزان نیم ساعت با کودک می تواند کمک کننده به بهبود رابطه شما با کودک و رسیدن به آرامش برای کودک باشد. یک نکته مهم دیگر که حتما باید بررسی شود وضعیت رابطه شما با همسرتان هست که می تواند تاثیر به سزایی بر روی رفتارهای کودک شما داشته باشد. گاهی دلیل نا آرامی های کودک در خانواده های متشنج ، جلب توجه کودک به خودش می باشد تا غیر مستقیم بتواند این تشنجی که در خانواده وجود دارد را کاهش و حواس ها را به سوی خود جلب کند که این مورد نیز حتما باید در شما مورد بررسی قرار بگیرد.

انتهای پیام/ ۱۵۱

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.