کد خبر : 47445
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۳
-

استفاده از فرصت‌های برابر اجتماعی در قبال جانبازان و معلولین

استفاده از فرصت‌های برابر اجتماعی در قبال جانبازان و معلولین
ایجاد فضای مناسب برای استفاده از فرصت‌های برابر اجتماعی مهم‌ترین رسالتی است که بر دوش تمام اقشار جامعه در قبال جانبازان و معلولین است.
گروه اجتماعی سورپرس_ علی عبدالصمدی؛ ایجاد فضای مناسب برای استفاده از فرصت‌های برابر اجتماعی مهم‌ترین رسالتی است که بر دوش تمام اقشار جامعه در قبال جانبازان و معلولین است.
طبق مصوبه‌ی مجمع عمومی سازمان ملل متحد، روز سوم دسامبر از سال ۱۹۹۲ مطابق با دوازده آذرماه ۱۳۷۱ هجری خورشیدی، روز جهانی معلولین نامگذاری شده است. در کشور ما معلولیت موضوعی اجتماعی و کاملا شناخته شده ای است. معلولیت، ریشه‌های مختلفی می تواند داشته باشد. معلولیت‌های ژنتیکی، سی پی، معلولیت ناشی از حوادث و نهایتا معلولیت ناشی از جنگ و دفاع از کیان کشور که در فرهنگ عمومی جامعه‌ی ایرانی از آن با عنوان جانباز یاد می شود.
معلولیت ناشی از هر علتی که باشد به طور کلی به دو قسم قابل تقسیم است؛ نخست معلولیت ذهنی و دوم معلولیت جسمی. معلولیت توامان جسمی و ذهنی بسیار نادر است. در کشور ما، بسیاری از جانبازان و معلولین نقش بسزایی در ارتقاء سطح علمی و بعضا ورزشی جامعه داشته و دارند. بسیاری از افرادی که جزء این قشر از جامعه هستند، توانایی‌هایی را دارا هستند که بسیاری از افراد غیر معلول هرگز قادر به انجام آن نیستند. گواه بر این ادعا حضور کاروان ورزشی پارالمپیک ایران در همه ی دوره‌های این سری از مسابقات، قبولی درصد بالایی از معلولین و جانبازان در کنکور و دیگر رقابت‌های علمی و غیره است.
حال معلولین و جانبازان که روزی جان به کف گرفتند و از کیان کشور در برابر اهریمن بعثی دفاع کردند، این مهم اکنون بر عهده‌ی دیگر اقشار جامعه است تا محیطی شاد و آرام و به دور از تبعیض را برای این قشر حساس به ارمغان آورند. در صورتی که عملا وجود برخی از تبعیض‌ها در قبال معلولین در سطح کشور مشهود است. یکی از نهادهای اصلی که متولی بهینه سازی فضای شهر در قبال معلولین و جانبازان است، یقینا شهرداری‌ها هستند. شهرداری درقبال جانبازان و معلولین در‌باره‌ی مساله‌ی مبلمان شهری مسئولیت خطیری دارد. ایجاد فضاهای مناسب جهت تردد و عبور و مرور معلولین در سطح شهر و نیز اداره‌جات مختلف مهم‌ترین رسالت شهرداری‌ها در قبال این قشر محترم است.
صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان دو بازوی اصلی فرهنگساز در کشور ما، وظایف عدیده‌ای بر عهده دارند که البته رسانه‌ی ملی اخیرا در پاره ای از موارد تا حدی توانسته است عمل کند. ایجاد رابط ناشنوایان در برخی از بولتن‌های خبری مهم به ویژه درباره‌ی اخبار کرونا، اقدام شایان تحسین رسانه‌ی ملی است. رسانه‌ی ملی با اختصاص دادن شبکه‌های رادیویی یا تلویزیونی مخصوص جانبازان و معلولین و یا اختصاص ساعاتی از برنامه‌های خود به این قشر گرامی در جامعه، به سادگی می تواند، باری از جنس تبعیض را که همواره بر دوش معلولین همواره سنگینی کرده است، بکاهد.
وزارت محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با ابلاغ دستورالعمل‌های مختلف به تماشاخانه‌ها، سالن‌های سینما، سالن‌های برگزاری کنسرت‌ها و آمفی تئاترها و تذکر جهت بهینه سازی این نوع ابنیه برای جانبازان و معلولین می‌تواند عملا سخت افزارهای فرهنگی این کشور را برای این قشر مناسب سازی کند تا قدمی برای رفع تبعیض‌های فرهنگی در قبال معلولین و جانبازان برداشته باشد. ضمنا، وزارت محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی با درخواست از هنرمندان عرصه‌های مختلف (از جمله تئاتر، سینما، موسیقی و حتی رسانه‌های چاپی و مطبوعات) جهت توجه به قشر معلول می تواند در بهینه سازی نرم افزاری هنر و رسانه‌های نوشتاری در قبال معلولین پویاتر از پیش باشد. روزنامه‌ها و مجلات (به ویژه مطبوعات دولتی که از حمایت مالی بسزایی برخوردارند) با اختصاص دادن صفحاتی به خط بریل می توانند مخاطبین نابینا را نیز جلب و جذب هنر و رسانه‌ی خود کنند. هر چند نابینایان در سطح کشور رسانه‌ی چاپی خود را دارند.
خبرگزاری‌ها در فضای سایبری کشور می توانند با پوشش مطالب و اخبار مربوط به جانبازان و معلولین، به نوبه‌ی خود قدمی به سوی رفع تبعیض اجتماعی در قبال این قشر از جامعه بردارند و فضای اجتماعی بهتری را برای آنها به ارمغان آورند.
قدر مسلم جانبازان و معلولین گرامی با استفاده از رسانه‌های نوین از جمله شبکه‌های اجتماعی می‌توانند خود صدای رسای خود باشند و با استفاده‌ی صحیح و منطقی از این گونه از رسانه‌های نوظهور صدای مشکلات، آمال و آرزوها و آلام و دردهای خود را به گوش مسئولین و دیگر اقشار جامعه برسانند. امروزه جانبازان و معلولین با استفاده از این نوع شبکه های پیام‌رسان و رسانه‌های شخصی می توانند فرهنگسازی کنند و جای خالی فرهنگ برخورد با این قشر از جامعه را با پویش‌های فرهنگی درخور شان پر کنند.
امید است فرهنگ عمومی کشور ما به جایگاهی برسد که قدردان زحمات و تلاش‌های این قشر از جامعه باشد و جهت رفع تبعیض‌های پویاتر از قبل عمل کند. ایجاد فضای مناسب برای استفاده از فرصت‌های برابر اجتماعی مهم‌ترین رسالتی است که بر دوش تمام اقشار جامعه در قبال جانبازان و معلولین است. که این امر موجب نشاط عمومی در تمام اقشار جامعه نیز خواهد شد.
انتهای پیام/۱۱۱

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.