کد خبر : 12518
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۶
-

اختلاف طبقاتی در ازدواج را نادیده نگیرید!

اختلاف طبقاتی در ازدواج را نادیده نگیرید!
اختلاف طبقاتی در ازدواج از جمله مسائلی است که پرداختن به آن از اهمیت بسیاری برخوردار است و چالش‌های زیادی را برای خانواده‌ها و جوانان به وجود آورده.

به گزارش سورپرس؛ لازم است اختلافات طبقاتی در ازدواج را جدی بگیرید. در برخی موارد به دلایل مختلف افراد اختلاف طبقاتی دو خانواده را نادیده گرفته و وارد ازدواجی پر از حاشیه می‌شوند. از آنجا که اختلاف طبقاتی خانواده‌ها یکی از عوامل اصلی طلاق در جامعه شناخته شده، بهتر است پیش از ازدواج بیشتر در مورد تفاوت‌های طبقاتی تأمل کنید. اختلاف طبقاتی بر مسائلی مثل فرزندپروری تأثیر زیادی می‌گذارد و همیشه معاشرت دو خانواده را به مسئله‌ای استرس‌زا تبدیل خواهد کرد. در این مقاله به عوامل مؤثر در اختلاف طبقاتی زوجین پرداخته‌ایم.
اختلاف طبقاتی در ازدواج و معاشرت خانواده‌ها
اغلب افراد معیارهایی را برای انتخاب همسر و ازدواج در نظر می‌گیرند؛ معمولا این معیارها قبل از آن که وارد رابطه‌ای شوند برایشان بسیار مهم و حساس است اما زمانی که در دام عشق و یا وابستگی می‌افتند آن‌ها را فراموش می‌کنند. عشق و علاقه، نیاز عاطفی، شناخت اشتباه، نرسیدن به بلوغ فکری و دیگر عوامل، فرد را به سمت ازدواج با شخصی می‌کشانند که با معیارهای او تطابق نداشته و علارغم مخالفت‌های خانواده اصرار به ازدواج با او می‌کند. اختلافات در ازدواج شروعی برای مشکلات زناشویی هستند، پس باید بیشتر به آن‌ها توجه کرد.
مشکل زمانی به وجود می‌آید که در طی معاشرت‌ها، خانواده اشرافی رفت و آمد با خانواده کارگری را خارج از شأن خود بداند و شروع به صحبت‌های بالا به پایین بکند. این اختلافات و ناسازگاری‌ها هرچند به طلاق منجر نشود، اما به احتمال زیاد طعم زندگی را برای زوجین تلخ می‌کند. مثالی که ذکر شد مربوط به اختلاف سطح مالی بود اما این تعارضات می‌تواند در هر نوع از اختلاف طبقاتی در ازدواج پیش بیاید.
ازدواج با تازه به دوران رسیده‌ها
شاید فکر کنید اختلاف طبقاتی تنها مربوط به شرایط مالی خانواده‌هاست؛ پس می‌توانید با کسی که در حال حاضر دارای شرایط مالی مشابه شماست، ازدواج موفقی داشته باشید. مهم نیست ثروتی که خانواده طرف مقابل اندوخته ناگهانی و یا تدریجی بوده باشد، بلکه عدم تشابه خانواده‌ها در بسیاری از مسائل زندگی که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره کرده‌ایم، پیش بینی کننده‌های ازدواج شما هستند.
تأثیر اختلافات طبقاتی بر سلامت روانی فرزندان
زمانی که زوجین دارای یک طبقه اجتماعی باشند، بهتر با یکدیگر کنار آمده و راحت‌تر حرف یکدیگر را می‌فهمند. فهمیدن و فهمیده شدن به صورت مستقیم در آینده فرزندان تأثیر می‌گذارد. تحقیقات اخیر نشان دادند، در خانواده‌هایی با اختلاف طبقاتی، میزان اختلالات روانی بالاتر است؛ چرا که در چنین خانواده‌هایی ناسازگاری بیشتری بین والدین وجود دارد. هر چه زوجین از فرهنگ و طبقه مشترکی باشند، نسبت به مسائل فرزندپروری و زناشوئی از اشتراکات و سازگاری بالاتری برخوردار هستند.

از طرفی تعارضات زناشوئی شدید و طلاق در زوج‌هایی که از یک طبقه اجتماعی بوده‌اند؛ یک سوم زوج‌هایی است که در سطح طبقاتی متفاوتی بوده‌اند. در این تحقیق هر چه میزان تحصیلات و ثروت خانواده‌ها متفاوت‌تر بود، اختلافات و تعارضات بیشتری نیز مشاهده می‌شد. برای یک ازدواج موفق لازم است پسران و دختران مناسب و هم‌سطح خود برای ازدواج را بشناسید.
عوامل دیگری که با اختلاف طبقاتی در ازدواج ارتباط دارد

از دیگر عواملی که می‌تواند در اختلاف طبقاتی و ازدواج منجر به تعارضات زناشوئی و ارتباطی گردد، عبارتند از:

۱٫ سطح تحصیلات

به طور معمول افرادی که در جامعه از جایگاه اجتماعی بالاتری برخوردارند، نسبت به طبقات متوسط و پایین، از سطح تحصیلات بالاتری هم برخوردارند. هرچه اختلاف سطح تحصیلات در ازدواج مشابه باشد، میزان طلاق کمتر و رشد اجتماعی کودکان بیشتر تخمین زده می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر از اختلاف سطح تحصیلات در ازدواج کلیک کنید.۲٫ اختلاف طبقاتی در ازدواج | سلیقۀ تفریحی
افراد در طبقات متفاوت اجتماعی نسبت به چگونگی گذراندن اوقات فراغت خود، عادت‌های متفاوتی دارند. برخی از خانواده‌ها برای پر کردن اوقات فراغت فرزندانشان به صورت منظمی برنامه دارند. این درحالی است که در طبقه‌ای متفاوت، اوقات فراغت کلمه‌ای بی معنیست و خانواده‌ها برای آن تعریفی ندارند. دختری که رفتن به مهمانی‌های گوناگون هفتگی، مسافرت حداقل یک بار در ماه، اسکی و… تفریحاتش را تشکیل می‌دهد مطمئنا نمی‌تواند به راحتی با پسری که اوج تفریحاتش گوش دادن به موسیقی است زندگی کند.

۳٫ اقتصاد
شرایط اقتصادی خانواده در نوع نگرش، رفتار و همچنین عملکرد افراد تأثیرات زیادی دارد. در روابطی که وضعیت مالی یکی از طرفین بسیار بهتر از دیگری است، تلاش برای کسب درآمد و حتی نوع نگاه فرد کم درآمدتر ممکن است در نظر فرد مقابل مسخره و دون از شأن به نظر برسد. این اختلاف سطح مالی می‌تواند از قدرت درک شدن افراد توسط یکدیگر بکاهد و زمینه ساز مشکلات عمیق عاطفی گردد.

۴٫ اختلاف طبقاتی در ازدواج | نقش‌ها و کلیشه‌های جنسیتی
به ویژگی‌ها و دیدگاه افراد نسبت به جنس خاص، کلیشه‌های جنسیتی گفته می‌شود. دختران و پسران در طبقات اجتماعی متفاوت رفتار و کلیشه‌های متفاوتی دارند. تفاوت در این کلیشه‌ها مثل مرد سالاری، زن سالاری، میزان مشارکت زن و مرد در تصمیم گیری و سیاست گذاری و… به میزان قابل توجهی در ازدواج دو فرد با اختلاف طبقاتی مشکل ایجاد می‌کند.

۵٫ شیوه‌های فرزند پروری
همانطور که گفته شد، افراد با شیوه‌های فرزندپروری متفاوتی رشد کرده‌اند، پس دیدگاه متفاوتی نیز خواهند داشت. نوع نگاه و الگوی دختران و پسران نسبت به فرزندپروری نیز در این نوع ازدواج‌ها با تفاوت‌های فاحشی روبرو است. لذا این مسئله موجب اختلاف‌های زیادی بین زن و شوهر در تربیت فرزندان خواهد شد.

اختلافات طبقانی در سطح مالی
به دلیل اهمیت زیاد این موضوع آن را در بحثی جداگانه آورده‌ایم. با وجودی که بسیاری افراد به اختلافات سطح مالی اهمیت نمی‌دهند و آن را در مقابل عشق مسئله‌ای بی‌ارزش تلقی می‌کنند، همواره شاهد زن و شوهرهایی بوده‌ایم که به دلیل اختلاف در سطح مالی مشکلات فراوانی را در زمینه‌های عاطفی و خانوادگی تجربه می‌کنند.

ازدواج با دختر یا پسر پولدارتر از خود

دخترانی که از وضعیت مالی خوبی برخوردارند اغلب مستقل‌اند و به درآند همسر خود وابستگی چندانی ندارند. ازدواج با دختر پولدار می‌تواند شرایط اقتصادی شما را بهبود ببخشد؛ اما از طرفی زمانی که این اختلاف مالی بسیار بالاتر باشد، تفاوت در نیازها و انتظارات دختر پولدار با چالش‌هایی مواجه می‌شوید. ناتوانی در برگزاری مراسم ازدواج مطابق با توقعات دختر و خانواده‌‌ی او، اختلاف در زمینه خرج کردن در زندگی، ناتوانی در برآورده کردن نیازهای تجملاتی همسر و تفاوت در مهارت‌های مدیریت مالی تنها جزء کوچکی از این مشکلات به حساب می‌آیند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ازدواج با دختر پولدار کلیک کنید.

ازدواج با دختر یا پسری که وضعیت مالی بسیار پایین‌تری دارد

ازدواج با دختری که سطح مالی بسیار پایین‌تری دارد نیز می‌تواند چالش‌هایی در زندگی شما ایجاد کند. تفاوت در نحوه خرج کردن مشکل ساز می‌شود. ممکن است دختر فقیری که با او ازدواج می‌کنید برای کمبود‌های مالی خود پیش از ازدواج در زندگی مشترک دست به ولخرجی بزند و یا برعکس به دلیل شیوه‌ی تربیتی در خانواده کم درآمد خساست به خرج دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر از ازدواج با دختر فقیر کلیک کنید.
برعکس این اتفاق ازدواج دختران با پسران پولدارتر از خود است. ازدواج با پسر پولدار برای دختران بسیار خوشایند و جذاب به نظر می‌رسد. اما گاهی توجه به مال و ثروت طرف مقابل باعث می‌شود آن‌ها از دیگر معیارهای خود برای انتخاب همسر چشم پوشی کنند. توصیه می‌کنیم مقاله ازدواج با مرد پولدار را بخوانید.

اختلاف طبقاتی در ازدواج نیاز به توجه بیشتر دارد

۱- جوانی که می‌خواهد با طبقه بالاتر از طبقه خود ازدواج کند، لازم است او و خانواده اش را با ویژگی‌های خود آشنا نماید و طی جلساتی خویشاوندان خود را با این افراد روبرو کرده و تعارض را حل کند. در این وضعیت احتمال ناسازگاری کاهش می‌یابد.
۲- در صورتی که شما متعلق به طبقه اجتماعی بالا هستید و می‌خواهید با جوان دیگری در طبقه پایین‌تر ازدواج کنید، باید موضوع را هرچه سریع‌تر با خانواده خود در میان بگذارید و ترتیبی بدهید که خانواده‌تان شرایط خانوادگی همسرتان را بپذیرند.
۳- در صورتی که فکر می‌کنید مسئله تربیت و اصالت خانوادگی در راس امور مهم قرار دارند، پیش از ازدواج با از طرز فکر و فرهنگ خانوادگی طرف مقابل خود اطلاع کسب کنید. اگر با وجود تفاوت‌ها تمایل به ازدواج دارید، برای پیشگیری از مشکلات مشاوره قبل از ازدواج را فراموش نکنید.
۴- در صورتی که در شرایطی هستید که ممکن است با تلاش به جایگاه اجتماعی بالاتر برسید، بهتر است با کسی که همان شرایط را دارد، ازدواج کنید. بسیاری از افراد با وارد شدن به زندگی، شغل مناسب همسر خود را با آن چه که در واقعیت هست یکی نمی‌دانند.

انتهای پیام/ ۱۵۱
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.