کد خبر : 99203
تاریخ انتشار : یکشنبه ۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۱
-

اختلاف اروپایی‌ها برای قطع دسترسی روسیه به «سوئیفت»

اختلاف اروپایی‌ها برای قطع دسترسی روسیه به «سوئیفت»
شبکه تلوزیونی الجزیره: اختلاف بین کشور‌های اروپایی درباره قطع دسترسی روسیه به «سوئیفت» ادامه دارد.

به گزارش گروه بین الملل سورپرس، تهاجم روسیه به اوکراین، فشار‌ها برای تشدید تحریم‌های غرب علیه مسکو را افزایش داد که از جمله آن‌ها جلوگیری از استفاده روسیه از نظام جهانی ارتباطات مالی بین بانکی «سوئیفت» است. هر چند که این اقدام، می‌تواند تاثیرگذار باشد با این حال هنوز اجماع نظر کشور‌های اروپایی برای برداشتن این گام محقق نشده است و آلمان که دارای بزرگترین اقتصاد در اروپاست، در اجرای سریع این اقدام تردید دارد.

یک مقام آلمانی گفت: ما از بررسی این اقدام استقبال می‌کنیم، اما باید عواقب چنین اقدامی آگاهی داشته باشیم. باید از خودمان سوال کنیم، اگر روسیه را از نظام سوئیفت حذف کنیم، آیا این کار باعث خواهد شد که این کشور صادرات گاز را قطع کند؟ اگر صادرات گاز از روسیه متوقف شود چه تاثیری بر تامین گاز مورد نیاز ما خواهد داشت؟

در ادامه این گزارش آمده است: فرانسه، انگلیس، قبرس و ایتالیا، دیدگاه متفاوتی دارند. وزیر فرانسوی، سوئیفت را «سلاح مالی هسته ای» توصیف کرد که به غرب اجازه می‌دهد دسترسی نهاد‌های مالی روسیه به دیگر نهاد‌های مالی در جهان را قطع کند و مانع پرداخت بهای کالا‌های صادراتی یا وارداتی به روسیه شود.

بر اساس دیدگاه فرانسه و انگلیس، قطع ارتباط روسیه با نظام سوئیفت، باعث کاهش پنج درصدی تولید ناخالص داخلی این کشور خواهد شد.

آلمان که از جمله بزرگترین شرکای تجاری اروپا با روسیه است، باید پیامد‌های هر نوع تحریم اقتصادی علیه روسیه را در نظر بگیرد، زیرا تاثیر منفی بر خود آلمان خواهد داشت.

شبکه تلویزیونی الجزیره در ادامه افزود: باید دید موضع سوئیفت که نماینده ۱۱ هزار نهاد بانکی از ۲۰۰ کشور جهان است، چگونه خواهد بود. این نظام سالانه ۹ میلیارد تراکنش مالی دارد و تلاش می‌کند خودش را از مناقشه‌های سیاسی دور نگه دارد.

 

انتهای پیام/۱۱۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.