کد خبر : 18119
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۵
-

روحانی در جلسه هیات دولت؛

اجرای «مدل قرنطینه چینی» در ایران قابل اجرا نبود

اجرای «مدل قرنطینه چینی» در ایران قابل اجرا نبود
رئیس جمهور با اشاره به روند نزولی ابتلا به کرونا از روز گذشته گفت: اجرای مدل قرنطینه چینی در ایران و در هیچ کشوری قابل اجرا نبود.

به گزارش سورپرس؛ حسن روحانی رئیس جمهور در جلسه هیات دولت گفت: مردم خانه را برگزیدند و رفتن به طبیعت را برای یک فرصت مناسب آینده گذاشتند. باز هم باید از مردم خوب و عزیزمان سپاسگزاری و تشکر کنیم که هم در مراسم آغاز سال و تعطیلات نوروزی و هم در مراسم پایان تعطیلات نوروزی همه دستورالعمل های بهداشتی را مورد مراعات قرار  دادند و امروز در آمار مبتلایان به این ویروس خطرناک در اکثر استان ها سیر نزولی را مشاهده می کنیم البته  دیروز که آمار استان ها را می خواندم، آمار همه استان ها سیر نزولی بود و این برای من بسیار خوشحال کننده بود که مسیری که پزشکان، متخصصان و مردم ما انتخاب کردند یک مسیر  درست بوده است. تصمیمات بسیار خوبی دولت و ستاد ملی کرونا اتخاذ کرد.

وی گفت: اولین جلسه ای که به ریاست خود من در  این روزها تشکیل شد مربوط به ۶ اسفند است. اولین جلسه ستاد ملی کرونا را برگزار کردیم و در همان جلسه برای فاصله اجتماعی و دعوت مردم به لغو سفرهای نوروزی تصمیم گیری کردیم. علاوه بر این استانداران اعلام کردند امکاناتی که سال های پیش در اختیار مسافران قرار می دادند امسال دیگر قادر نیستند آن امکانات را در اختیار آنها قرار دهند، بسیاری از مراکز دیدنی، تفریحی، مدارس و دانشگاه ها تعطیل اعلام شد و این دعوت مسئولین از مردم به خوبی اجابت شد.

رئیس جمهور گفت: امروز وزیر راه اعلام کرد مسافرت مردم توسط قطار ۹۴ درصد، اتوبوس ۷۵ درصد، هواپیما ۷۰ درصد کاهش پیدا کرده و اساسا به طور کلی در همان روزهای اول فروردین هم مسافرت کاهش پیدا کرد به طور متوسط حدود ۸۰ درصد سفرهای  نوروزی در روزهای اول فروردین کاهش یافت.

روحانی تاکید کرد: عبور از پیک ابتلا به بیماری کرونا هم در اکثر استان ها مربوط به روزهای اول فروردین می شود، یعنی الان که آمار را نگاه می کنیم در استان های مختلف دوم و سوم فروردین از پیک عبور کردند ، بعد از آن تصمیم گیری شد که اماکن مقدسه تعطیل شوند، با اینکه کار بسیار سختی بود برای همه ما ولی برای صحت و سلامت مردم این تصمیمات اتخاذ شد.

وی ادامه داد: وقتی دیدیم لازم است سخت گیری های بیشتری انجام شود در تصمیماتی که در ۶ فروردین اتخاذ کردیم کمیته اجتماعی، امنیتی را مامور کردیم که این موضوع را مورد بررسی قرار دهد و همان روز تصمیمات لازم اتخاذ و به مردم اعلام شد. مرحله دوم فاصله گذاری اجتماعی را شروع کردیم که مقررات سخت تری برای مردم بود اما در عین حال مردم همکاری کردند.

رئیس جمهور گفت: در اجرای مرحله دوم طرح فاصله گذاری اجتماعی  ۳۰ درصد کاهش مجدد در مسافرت ها را شاهد بودیم. نظر همه متخصصین و پزشکان ما این است که طرح فاصله گذاری اجتماعی هم مرحله اول و هم مرحله دوم اقدامات لازم و مفید و ضروری برای کشور بوده است.

روحانی اظهار داشت: کشورها مختلف شیوه های مختلفی در برابر این ویروس اتخاذ کردند. ما از تجربه همه کشورها استفاده کردیم ولی هیچ وقت خودمان را اسیر راه و مسیر آنها نکردیم. از همان روزهای اولیه ای در ماه اسفند بعضی ها پیشنهاد می کردند قرنطینه چینی را پیاده کنیم، لازم است توضیحی برای مردم بدهم که قرنطینه چینی یعنی چه. قرنطینه چینی معنایش آن بود که دستور دادند تمام مغازه ها بسته شود، تمام ماشین ها از حرکت متوقف شود، تمام درب خانه ها بسته شود، هیچ کس حق ندارد از خانه خارج شود و غذای ۲۴ ساعت توسط مامورین به خانه ها انداخته می شد. این مدل قرنطینه چینی در ووهان بود. این مدل را هیچ کسی در دنیا نپسندید و هیچ کسی هم اجرا نکرد و نمی شد، هم اجرا شود. این مدل مخصوص خودشان بود.

وی ادامه داد: دولت چین  روش با شیوه ها و سیاست هایی که دارد می تواند به مردم بگویند برای ۱۵، ۲۰ روز درب خانه هایشان باید پلمب شود، این روش در ایران و کشورهای دیگر امکان پذیر نیست. بنابراین از آن شیوه ما و هیچ کشور دیگری تبعیت نکردیم. عده ای در داخل کشور به ما فشار می آوردند که شما مدل چینی را اجرا کنید ما مدل چینی را اجرا نکردیم.

رئیس جمهور اظهار داشت: یک روشی بود که برخی کشورهای اروپایی روزهای اول شروع کردند و کم کم مقداری از آن عقب نشینی کردند ، این روش، امنیت جمعی بود، می گفتند کاری نداریم این ویروس منتشر می شود و یک عده مبتلا می شوند، یک  عده به بیمارستان می روند یک عده خوب می شوند یک عده بر آنها اثر نمی گذارند، عبور می کند، یک ماه، دو ماه. عده ای مریض می شوند عده ای فوت می شوند این هم شیوه ای بود که ما از این شیوه تبعیت نکردیم آنها مدتی این شیوه را ادامه دادند اما خودشان در ادامه دچار مشکل شدند.

روحانی گفت: اما در عین حال که متخصصین ما از ابتدا  طرحی را برای ایران طراحی کرده بودند، وزارت بهداشت مسئولیت طراحی این طرح را بر عهده د اشت ما طبق آن طرح قدم به قدم طرح های مختلف را در مراحل مختلف اجرا کردیم و پیاده کردیم البته هر روز که می گذرد در این ۱۰، ۱۲ روز  اخیر یک قدم جدیدتری برداشتیم و کار را مقداری سخت تر کردیم.

وی تاکید کرد:چاره ای نبوده، مردم عزیز ما باید بدانند تمام این اقدامات به خاطر حفظ صحت و سلامت آنها بوده اگر امروز هم برای سفر آنها حضور آنها در طبیعت مشکلاتی ایجاد شده  به خاطر سلامت شان بوده و دلیل دیگری در کار نیست. دیروز تصمیمی گرفتیم که شاید این تصمیم مقداری کارها را سخت تر کرد  و تصمیم گرفتیم هر کس مبتلا به این ویروس شد الزاما باید به خود او، خانواده اش و محل کارش اطلاع داده شود. با اینکه ممکن بود با برخی دستورالعمل ها منافات داشته باشد و برخی اطلاعات محرمانه بیمار است و نباید جای دیگر اعلام شود اما به خاطر سلامت مردم دیروز این تصمیم را اتخاذ کردیم.

انتهای پیام/۱۵۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.