کد خبر : 120040
تاریخ انتشار : دوشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۴
-

رفت و آمد عشقی در بازار سرمایه/ رییس بورس ماندگار شد

رفت و آمد عشقی در بازار سرمایه/ رییس بورس ماندگار شد
مجید عشقی امروز در یک رفت و برگشت عجیب خبری، در نهایت در سازمان بورس ماندگار شد.

به گزارش سورپرس به نقل از خبرآنلاین؛ اعضای شورای عالی بورس با استعفای مجید عشقی مخالفت کردند و وی در بورس ابقا شد.

هادی سلیمی‌زاده، رییس روابط عمومی بورس اعلام کرد: با مخالفت اکثریت قاطع اعضای شورای عالی بورس، پذیرش استعفای دکتر عشقی مورد قبول واقع نشد. دکتر عشقی در ریاست سازمان باقی خواهد ماند.

خبر ابقای رییس سازمان بورس در حالی از سوی هادی سلیمی‌زاده اعلام شده که خبرگزاری دولت صبح امروز از استعفای رییس سازمان بورس و موافقت قطعی وزیر اقتصاد خبر داد و حتی جانشین مجید عشقی در سازمان بورس را معرفی کرد. براساس اعلام خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، پس از استعفای مجید عشقی از ریاست سازمان بورس، محمد رضوانی‌فر به عنوان رییس جدید این سازمان انتخاب شد.

این اولین بار نیست که خبرگزاری ایرنا در انتشار یک خبر تعجیل می‌کند. پیش از این، مشابه این داستان را در هنگام رای اعتماد محمدهادی زاهدی‌وفا در ۱۲ مهرماه امسال شاهد بودیم‌.

در آن زمان در شرایطی که خبرگزاری ایرنا از انتخاب زاهدی‌وفا به عنوان وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد، خانه ملت اعلام کرد که نمایندگان به زاهدی وفا اعتماد نکردند.

چرا عشقی تصمیم با استعفا گرفت؟

به نظر می‌رسد شرایط بحرانی بورس و ریزش‌های پی در پی بازار سهام، باعث تصمیم رییس سازمان بورس شده باشد. حتی در گزارش‌هایی که منتشر شد، اعلام شد برخی از موارد از جمله مخالفت با برخی پیشنهادهای سازمان بورس برای گنجاندن در لایحه بودجه سال آینده مبنی بر حمایت از بازار، از جمله دلایل استعفای عشقی است.

اما بحران بورس و ریزش شدید بازار که به اعتراض اهالی بازار سرمایه تبدیل شده در حالی است که در اوایل آبان‌ماه ده فرمان برای نجات بورس ابلاغ شد؛ بسته‌ای که در بازه تقریبا یک ماه گذشته نتوانست نقش حمایتی برای بهبود شرایط بازار سرمایه و تغییر روند ریزشی آن داشته باشد.

در بسته ده‌بندی حمایت فوری از بازار سرمایه مصوباتی از جمله بیمه‌شدن اصل و سود سهام مردم در یک سال آینده تا واریزشدن منابع جهت حمایت از سهام شرکت‌های تولیدی بزرگ کشور دیده می‌شد.

عبور سرد سهامداران از کنار بسته‌های حمایتی

فعالان بازار سرمایه معتقدند هیچ‌یک از برنامه‌های حمایتی دولت عنوان‌شده، تاکنون نتوانسته بازار را به مسیری متعادل و مثبت هدایت کند و معامله‌گران بازار شیشه‌ای را سر ذوق بیاورد. پیش از این بسته دیگری تحت عنوان ۱۰ فرمان رییسی در زمستان سال گذشته منتتشر شد.

در واقع تصویب و ابلاغ ۱۰ بند حمایتی از بازار سرمایه در بهمن ماه ۱۴۰۰ نخستین اقدام عملی دولت در حمایت از بازار بورس بود که به آن‌ها نیز جامعه عمل پوشانده نشد. این گونه، تاکنون سهامداران با سردی از کنار بسته‌های حمایتی دولت عبور کرده‌اند.

بسیاری از کارشناسان معتقدند نه‌تنها بحران بازار سهام برطرف نشده، بلکه تعمیق بحران خطرات بزرگی را پیش روی بازار سرمایه و اقتصاد ایران قرار داده است. در واقع به نظر می‌رسد درگیری نزدیک به ۵۰ میلیون نفر با بازار سرمایه و توزیع سهام عدالت و سپس گرفتار شدن بورس در وضعیتی بحرانی که موجبات آب رفتن سرمایه مردم را فراهم کرد، همگی حساسیت بازار سرمایه را بیش از پیش افزایش داده است.

این در شرایطی است که اواسط شهریورماه امسال، رییس‌جمهور از اهتمام جدی دولت برای حفاظت از منافع مردم و سهامداران در بازار سرمایه خبر داد و بر ضرورت شفافیت و ثبات مقررات در این بازار تاکید کرد.

سید ابراهیم رییسی در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت گفت: وزارت اقتصاد و سایر دستگاه‌های مسوول در حوزه بازار سرمایه باید به‌گونه‌ای عمل کنند که این بازار برای فعالان آن پیش‌بینی‌پذیر و باثبات باشد.

اتفاق عجیب در بازار سرمایه / رییس بورس ماندگار شد

بازار سهام در دولت رییسی چه روزهایی را سپری کرد؟

بررسی عملکرد بازار سرمایه از نیمه مرداد سال گذشته و از زمانی که ابراهیم رییسی دولت سیزدهم را تحویل گرفت، نشان می‌دهد که روند بازار هنوز نتوانسته سهامداران را امیدوار به آینده بورس کند.

گزارش‌ها حکایت از آن دارد در حالی که در نیمه مرداد ۱۴۰۰ شاخص کل بورس روی رقم یک میلیون و ۴۰۷ هزار و ۷۵۸ واحد ایستاده بود، حالا این عدد پس از گذشت بیش از ۱۵ ماه، تقریبا در همان عدد و حدود یک میلیون و ۴۰۹ هزار و ۱۷۴ واحد است.

در طول این ۵ فصل کاری دولت سیزدهم، شاخص بورس فراز و فرودهای بسیاری داشته است. در این مدت با وجود این‌که در تاریخ ۶ شهریورماه ۱۴۰۰ شاخص کل بورس به حدود یک میلیون و ۵۷۵ هزار و ۷۶۱ واحد رسیده بود، اما از آن زمان روند نزولی را طی کرده، تا این‌که پنجم بهمن‌ماه سال گذشته به عدد یک میلیون و ۲۰۷ هزار و ۹۲۶ واحد ریزش کرد.

از آن پس، روند بازار صعودی شد، به طوری که ۲۷ اردیبهشت‌ماه شاخص کل بورس به عدد یک میلیون و ۶۰۶ هزار و ۲۶ واحد رسید. اما شاخص نتوانست بالاتر از این قله را به خود ببیند و به این ترتیب، دوباره در مسیر ریزشی قرار گرفت. شاخص کل بورس در حال حاضر یک میلیون و ۴۰۹ هزار و ۱۷۴ هزار واحد است.

 

انتهای پیام/۱۰۱

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.