کد خبر : 59129
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۹:۲۸
-

ابتلا به کرونا چگونه «خانوادگی» شده است/ فاجعه‌ای به نام دورهمی

ابتلا به کرونا چگونه «خانوادگی» شده است/ فاجعه‌ای به نام دورهمی
دانشکده بهداشت و موسسه ملی تحقیقات سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران، راهنمای پاسخ به پرسش تغییر الگوی بیماری کرونا را منتشر کرد.

به گزارش سورپرس؛ در موج کنونی اپیدمی کرونا در ایران، بسیار شنیده می‌شود که الگوی انتقال بیماری به شکل ابتلای خانوادگی است.

اگرچه که شکل ابتلای خانوادگی از ابتدای اپیدمی وجود داشته است، اما بنا به دلایلی اکنون بیش از پیش این نوع انتقال مشاهده می‌شود. اما معنای ابتلای خانوادگی و راه پیشگیری از آن چیست.

اولین یافته‌های بررسی بیماری کرونا در چین، حاکی از ابتلای خانوادگی به این بیماری بود. دلیل این امر در ابتدا ساده به نظر می‌رسد اما فرآیندها و مسائل مختلفی در وقوع آن دخالت دارد. توضیح ساده اینکه به دلیل زندگی افراد یک خانواده در نزدیکی همدیگر و رعایت کمتر مسائل بهداشتی در خانه، در صورت ابتلای یکی از اعضا، ویروس به راحتی می‌تواند به صورت مستقیم از طریق صحبت کردن، تنفس، عطسه و سرفه و به طور کلی از طریق ذرات ریز تنفسی منتقل شود. همچنین در صورت ابتلای یکی از اعضا، در صورتی که فرد نیازی به بستری نداشته باشد و در خانه از او پرستاری شود، احتمال دارد بقیه‌ی افراد خانه را آلوده کند.

بر اساس مطالعات صورت گرفته، انتقال خوشه‌ای نقش بسیار مهمی در پیشرفت بیماری کووید ۱۹ دارد. این خوشه‌ها به ترتیب شیوع و اهمیت عبارتند از: خانواده، بخش‌های جامعه (مثلاً یک مغازه، اداره و…)، بیمارستان، گردهمایی‌ها، حمل و نقل عمومی و فروشگاه‌ها. بر اساس اظهارنظر برخی کارشناسان، یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش انتقال خانوادگی این است که خانواده‌ها در حال برگزاری مهمانی و دورهمی هستند و کمتر از قبل مسائل بهداشتی را رعایت می‌کنند.

با طولانی‌تر شدن وضعیت اپیدمی و تاکید به در خانه ماندن، بسیاری از افراد به مرور از این وضع خسته شده و رو به رفتن و یا گرفتن مهمانی‌های خانوادگی در ابعاد کوچک تا متوسط می‌کنند و همین امر باعث می‌شود خوشه‌های فامیلی و خانوادگی کووید ۱۹ بسیار زیاد شوند.

برای توقف این روند و همچنین پیشگیری از ابتلای خانوادگی و فامیلی به صورت خوشه‌ای، لازم است برگزاری هرگونه دورهمی، مهمانی و جشن اعم از خانوادگی، دوستانه و همکاران در ابعاد کوچک، متوسط و بزرگ متوقف شود.

همچنین در صورت علامت دار یا مشکوک بودن (تماس با فرد آلوده) هریک از اعضای خانواده، بایستی قرنطینه آغاز شود و توصیه‌های بهداشتی به جد مورد توجه قرار گیرد.

یکی از مهم‌ترین دلایل ابتلای خوشه‌ای خانوادگی و فامیلی، افزایش تعداد مهمانی‌ها و دورهمی هایی است که خانواده‌ها در آنها شرکت می‌کنند. برای کاهش این روند لازم است هرگونه دورهمی، مهمانی و جشن اعم از خانوادگی، دوستانه و همکاران در ابعاد کوچک، متوسط و بزرگ متوقف شود.

انتهای پیام/ ۲۸۰

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.