کد خبر : 113913
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۸
-

آیا تله پاتی واقعا وجود دارد و علمی است؟

آیا تله پاتی واقعا وجود دارد و علمی است؟
تله پاتی واژه‌ای است که گاه آن را می‌شنویم اما آیا واقعا چنین موضوعی وجود دارد؟ آیا ممکن است دو نفر بدون هیچ تماسی از طریق حواس پنجگانه از یکدیگر باخبر شوند؟ تحقیقات علمی در این رابطه به کجا رسیده است؟

به گزارش سورپرس، تله پاتی از جمله موضوعاتی است که نه به اثبات رسیده و نه با قاطعیت رد شده است. برخی نظریه‌ها بر وجود آن تاکید دارد و برخی کارشناسان نیز می‌گویند نمی‌توانند چنین پدیده ای را علمی بدانند.

تله پاتی دقیقا چیست

علی ناظری عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در گفت‌وگویی خبری، در خصوص موضوع تله پاتی توضیحاتی داده است. او گفت: تله پاتی به معنای دور آگاهی است. یعنی ۲ نفر بدون استفاده از حواس پنج‌گانه از فکر و احساس یکدیگر باخبر می‌شوند.

تله پاتی یعنی رابطه گرفتن از راه دور بدون تماس و دیدار دو شخص، اما به دلیل اینکه نمی‌توان تله پاتی را در محیط کنترل شده مورد آزمایش قرار داد و سازوکار مدونی برای آن تعریف کرد به همین منظور نه می‌توانیم آن را به طور مطلق غلط فرض کنیم و نه بر این موضوع شبه علم کامل تکیه کرد. شاید تله پاتی دریچه‌ای در آینده به سوی موضوعات روانشناسی باشد.

ناظری عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی بیان کرد: با توجه به اینکه تله پاتی تجربه‌ای است که شاید هیچگاه ۲ بار تکرار نشود و نمی‌توان آن را در محیط کنترل شده مورد آزمایش قرار داد، به همین دلیل مردم باید مواظب باشند به دلیل جذابیت تله پاتی و نزدیکی با موضوع هیپنوتیزم از این پدیده شبه علمی سوء استفاده نشود.

به عنوان مثال افرادی بعد از جنگ جهانی دوم مدعی شدند که می‌توانند با مفقودالاثر‌های این جنگ ارتباط بگیرند و بیان این موضوع جذاب امکان سوء استفاده از انسان‌های زیادی را فراهم کرد.

با وجود تجارب گذشته نباید موضوع تله پاتی را غلط بپنداریم، اما مواظب باشیم که شبه علم به دلیل جذابیت ما را فریب ندهد.

او بیان کرد: با توجه به تجارب بیش از ۲۰ هزار سال گذشته مبنی بر وجود تله پاتی، به دلیل اینکه موضوع تله پاتی در شبه علم طبقه بندی می‌شود نمی‌توانیم پایایی و اعتبار آن را بسنجیم.

آیا تله پاتی از نظر علمی به اثبات رسیده است

نظری در رد تله پاتی

در همین حال امیرهوشنگ مهریار روانشناس بالینی در رابطه با تله پاتی گفت: این که یک نفر بخواهد از دور افکار دیگران را بخواند در واقع هیچ پایه علمی ندارد و اگر بنا به هر دلیلی چنین عملی را انجام دهد یا از سحر و جادو استفاده می‌کند یا کاملا اتفاقی بوده است و بنده به عنوان یک روانشناس به مقوله تله پاتی هیچ اعتقادی ندارم.

 

تله پاتی از دیدگاه مذهبی

در همین رابطه، حجت الاسلام و المسلمین محمدجواد علیایی کارشناس مذهبی نیز به خبرنگاران گفت: تله پاتی از ۲ کلمه تله به معنای دور و پاتوس به معنای احساس از ریشه یونانی گرفته شده و به این معنا است که فرد بدون کمک گرفتن از حواس پنج‌گانه بتواند احساسات خود را به شکل مرموزی منتقل کند و یا از فرد دیگری دریافت کند.

وی افزود: در گذشته تله پاتی و هیپنوتیزم را از فرقه‌های سحر می دانستند و معتقد بودند که افراد از طریق سحر به افکار دیگران نفوذ می‌کنند، البته باید گفت در این زمینه استثنا هم وجود داشته و دارد.

علیایی ادامه داد: به طور مثال در زمان پیامبر اکرم (ص) اویس قرنی با پیامبر ارتباط روحی عمیقی داشته است، به صورتی که رایحه پیامبر را از دور احساس می‌کرده اما این بدان معنا نیست که می‌توانسته با پیامبر ارتباط کلامی از طریق ذهن برقرار کند.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: البته از دیدگاه اسلام در رابطه با تله پاتی و حتی هیپنوتیزم دو دیدگاه مختلف وجود دارد، برخی معتقدند که این روشها وابسته به سحر و جادو بوده و فراگیری آن حرام است اما گروه دیگر بر این عقیده‌اند که واجب کفایی است و بعضی افراد با یادگیری آن می‌توانند ابطال سحر کنند.

تله پاتی چه زمانی اتفاق می افتد

چه کسانی تله پاتی را تجربه می‌کنند

علی ناظری عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: ممکن است هر شخصی در زندگی خود تله پاتی را تجربه کند؛ به عنوان مثال شاید برای شما پیش آمده است به شخصی که ماه‌ها از او خبر ندارید فکر کنید و ناگهان آن شخص به شما تلفن کند و یا زمانی که دو نفر با هم هستید ممکن است یک چیز را در یک لحظه با هم بگویید، اما انسان‌های خاص از طریق سیر و سلوک و فلسفه مهارت و قدرت بیشتری در این زمینه پیدا می‌کنند.

 

انتهای پیام/۱۱۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.