کد خبر : 58760
تاریخ انتشار : جمعه ۲۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۱
-

آهنگساز برجسته موسیقی درگذشت

آهنگساز برجسته موسیقی درگذشت
نوازنده و آهنگساز برجسته موسیقی جز، پس از مبارزه‌ای طولانی با بیماری سرطان در ۷۹ سالگی درگذشت.

به گزارش سورپرس؛ ساعاتی قبل، صفحه رسمی چیک کوریا (Chick Corea) آهنگساز برجسته موسیقی جَز جهان در اینستاگرام نوشت این هنرمند بزرگ پس از تحمل یک دوره بیماری سرطان، شب گذشته و در سن ۷۹ سالگی درگذشت.

او آهنگساز و نوازنده پیانو بود و چندین بار برندهٔ جایزه گرمی شده بود که بیشتر این موفقیت‌ها در همکاری با گری برتون رقم خورده‌ است. او مدت‌ها با مایلز دیویس، اسطوره سبک جَز و نوازنده ترومپت نیز همکاری داشته است.

معروفیت او بیشتر به‌ خاطر آثارش در دههٔ ۱۹۷۰ در سبکِ جَز فیوژن است؛ هرچند که نباید چهره پررنگ و حضور غیرقابل انکار او را در سبک به صورت عام فراموش کرد.

او سرپرست گروه Return to Forever بود که با بهره‌گیری از ذهن باز و خلاق خود، دائم در پی کسب تجربه و نوآوری بوده و بعد از انتشار اولین آلبوم این گروه، ترکیب گروهش را کاملا دگرگون کرد و سبک گروه هم بیشتر به سمت موسیقی راک گرایش یافت. استنلی کلارک که از همان آغاز فعالیت

Return to Forever نوازندگی گیتار بیس را بر عهده داشت و ماندگار شد، اما باقی نوازندگان، گروه را ترک کردند.

در این دوره بود که لنی وایت به عنوان نوازنده درامز به گروه ملحق شد و بیل کانرز هم نوازندگی گیتار را برعهده گرفت. البته حضور بیل کانرز در گروه دوام چندانی نداشت. او بعد از انتشار دومین آلبوم، جای خود را به ال دی میولا ( نوازنده افسانه ای گیتار) داد که در هنگام پیوستنش به این گروه پرقدرت، ۱۹ سال بیشتر نداشت. او هنوز هم در فهرست بهترین گیتاریست‌های دنیا قرار دارد.

آهنگساز برجسته موسیقی جَز درگذشت

 

چیک کوریا که اسم واقعی او آرماندو آنتونی کوریا بود، روز ۱۲ ژوئن ۱۹۴۱ در ایالت ماساچوست آمریکا به دنیا آمد. چهار ساله بود که نوازندگی پیانو را یاد گرفت و در سن هشت سالگی نیز نوازندگی ساز درامز را آموخت. پدر او که در دهه سی و چهل میلادی موزیسین بود، می‌کوشید که با جدیت بر پیشرفت پسرش در زمینه موسیقی تاثیر بگذارد.

او از دوران کودکی هم با آثار آهنگسازهای کلاسیک مثل بتهوون، باخ و موتسارت و هم با ساخته‌های بزرگان موسیقی جز، از جمله چارلی پارکر، باد پاوول و لستر یانگ آشنا شد. او در دهه شصت میلادی با گروه‌های مختلف همکاری داشت تا اینکه سرانجام از گروه مایلز دیویس، یکی از چهره‌های پرنفوذ و نوآور موسیقی جز سردرآورد.

حاصل فعالیت و همکاری چیک کوریا با مایلز دیویس، قطعاتی هستند که در عرصه موسیقی فیوژن و تلفیق جز با سبک‌های دیگر ماندگار شده‌اند و نسل‌های بعد را تحت تاثیر قرار داده‌اند. چیک کوریا در این قطعات از جمله از ساز پیانوی الکتریک استفاده کرده، کاری که در آن زمان در موسیقی جز نسبتا غیرمعمول بوده است.

گروه Return to forever پس از جدا شدن چیک کوریا از گروه مایلز دیویس شکل گرفت. گروه “الکتریک بند” که سال ۱۹۸۵ به راه افتاد نیز یکی دیگر از پروژه‌های مهم چیک کوریا بود.

این نوازنده، آهنگساز و تنظیم کننده پرقدرت در طول چند دهه فعالیتش، در ضبط و تهیه بیش از ۸۰ آلبوم نقش داشته و چندین بار هم جایزه معتبر Grammy را دریافت کرده است.

 

انتهای پیام/۱۰۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.