کد خبر : 74495
تاریخ انتشار : یکشنبه ۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۳
-

آشنایی با یک بانوی پژوهشگر و رمان­ نویس ادبیات جنگ تحمیلی

آشنایی با یک بانوی پژوهشگر و رمان­ نویس ادبیات جنگ تحمیلی
معصومه قیطاسی پژوهشگر و رمان­ نویس ادبیات جنگ تحمیلی از بانوان فرهنگ دوست و ادبی کشور است که هم اکنون دبیری شورای بسیج هنرمندان استان البرز را عهده دار است.

به گزارش خبرنگار سورپرس؛ معصومه قیطاسی پژوهشگر و رمان­ نویس ادبیات جنگ تحمیلی دارای دیپلم مدیریت و برنامه ریزی خانه و خانواده از بانوان فرهنگ دوست و ادبی کشور و استان البرز محسوب می شود. این بانوی فرهیخته از سال ۸۸ به نوشتن درباره شخصیت های به یادگارمانده از جنگ تجمیلی روی آورد و توانست مجموعه های ارزشمندی را در این حوزه منتشر کند.

گوشه ای فعالیت های این بانوی فرهیخته را از زبان خودش خواهیم دید:

از سال ۸۸ شخصیتهایی که یادگار جنگ تحمیلی بودند در ذهنم جان گرفتند و روایت زندگی­شان را شروع کردند. من هم نوشتم؛ و نوشتن شد برنامه­ ی روزانه­ ام. طی چند ماه کلی شعر از ذهنم تراوش کرده بود و یک رمان عامه پسند صد و شصت صفحه ­ای….شروع به داستان نویسی کردم.

سوم خرداد سال ۱۳۹۰ حس کردم می­توانم به طور جدی داستان نویسی را شروع کنم. به همین خاطر از کارگاه ­های داستان کوتاه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس البرز شروع کردم. چند ماه بعد به کارگاه­های حوزه هنری البرز، جلسات داستان نویسی کتابخانه امیرکبیر، انجمن نویسندگان کاوک، انجمن نویسندگان ناورد، کارگاه­های بسیج هنرمندان استان البرز پیوستم.

کارگاه‌­های تخصصی مستند نگاری و خاطره نویسی

طی هفت سال از کارگاه­های اساتیدی چون: آقای عباسی خودلان، محمد رضا گودرزی، محمدرضا بایرامی، محمدجواد جزینی، مجید قیصری، آقای فتاحی، احمد دهقان و در کارگاه­های تخصصی مستند نگاری و خاطره نویسی از محضر استادانی چون: محسن کاظمی، قاسمی پور، مرتضی سرهنگی، خانم ضرابی­ زاده، کسب علم نموده ­ام. همچنین از سال ۱۳۹۰ در همایش­های سالانه­ی یک روزه­ی تاریخ شفاهی کشوری شرکت نموده­ ام. و بیش از ۲۰۰ ساعت مصاحبه در حوزه­ی تاریخ شفاهی و جمع آوری اسناد شهدا انجام داده ­ام.

آثار منتخب و ارزشمند کشوری

سال ۱۳۹۱ زندگینامه­ ی داستانی (حاج روح الله اصل دهقان فرمانده­ی گردان خیبر) بنام حاج روح­الله، از طرف سوره مهر به چاپ رسید و سال ۱۳۹۲ نامزد دریافت جایزه سال گردید.
سال ۱۳۹۳ با نگارش سفرنامه­ قدمگاه سرخ (نگارش خاطره ­ی سه روز سفر به مناطق جنگی کرمانشاه) و رمانی با موضوع ماهیت ساواک را نوشتم و توانست به مرحله نهایی داوری جشنواره داستان انقلاب برسد.

سال ۱۳۹۴ نگارش زندگینامه­ ی داستانی ( شهید سیدجلیلی میری وِرکی، اولین شهید شناسایی شده از ۲۷۵ شهید غواص و خط شکن) بنام جناب خط شکن را تمام کردم که سال ۹۷ به چاپ رسید. همچنین سال ۱۳۹۵ رمانی با ژانر اجتماعی جنائی نوشتم و در جشنواره کبوتر حرم به مرحله نهایی داوری رسید.

 

روزنگار خودم در پی رفتن پسرم به سوریه

سال ۱۳۹۶ روزنگار سوری با موضوع مدافع حرم (روزنگار خودم در پی رفتن پسرم به سوریه بود) را نوشتم. و از همین سال مشغول جمع­ آوری اسناد و مصاحبه ­های شهدای قریشی استان البرز هستم که به یاری خدا در دو یا سه جلد کتاب به نگارش در خواهد آمد.

سال ۱۳۹۷ داستان گردنبند با موضوع مقاومت خرمشهر نوشتم و در جشنواره یوسف استانی شایسته تقدیر شناخته شد.

دبیر شورای بسیج هنرمندان استان البرز

کارهای اجرایی جزو دغدغه ­های جدی ­ام نیست و دوست دارم به هدف بزرگ و نهایی زندگی­ ام که رمان نویسی است، معنا ببخشم. اما دو سال نایب رئیس هیئت انجمن نویسندگان کاوک بودم و در شورای بسیج هنرمندان استان فعال هستم و دبیر جلسات.

کتاب های  در دست چاپ

سه کتاب ( سفرنامه مناطق غرب, خاطرات خود نوشتم با موضوع مدافع حرم و رمانم با موضوع ساواک در مرحله بازنویسی است) همچنین کتاب چند جلدی شهدای قریشی و یک خاطره آقای احمد عبدلی که ایشان هم اگر اشتباه نکنم باید جزو لشگر ده باشند در مرحله تحقیق و مصاحبه است و دو طرح رمان با موضوع انقلاب و جاسوسی آمریکایی و آزادسازی سنندج در سال ۱۳۵۸ است که در نوبت نگارش گذاشته ام.

 

انتهای پیام/۱۰۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.