کد خبر : 128546
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۹
-

آسیب‌های صدا را جدی بگیریم/ گرفتگی صدا و سرطان حنجره

آسیب‌های صدا را جدی بگیریم/ گرفتگی صدا و سرطان حنجره
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، بر اهمیت کارکرد صدا و جلوگیری از آسیب هایی که می‌تواند بر صدای افراد اثرگذار باشد، تاکید کرد.

به گزارش سورپرس؛ سمیرا آقادوست گفت: در ابتدای کتاب‌های صدا و حنجره ذکر می‌شود که صدای هر فرد بیانگر شخصیت اوست، از همین رو؛ حفظ و مراقبت از صدا به عنوان ابراز ارتباطی، خیلی مهم است.

وی با عنوان این مطلب که ویژگی‌های شخصیتی افراد را می‌توان از طریق صدا تشخیص داد، افزود: حفظ و مراقبت از صدا به عنوان اصلی ترین ابزار ارتباطی، خیلی مهم است.

آقادوست با اشاره بر اهمیت حفظ کیفیت صدا، گفت: صدای افراد نباید خشن و گرفته باشد و همچنین باید زیر و بم و بلندی صوتی مناسبی داشته باشد که گویای سن و جنس آن فرد باشد.

این گفتاردرمانگر به اهمیت رعایت بهداشت صدا و حنجره نیز اشاره کرد و افزود: رعایت مواردی از بهداشت صوتی مانند مرطوب سخن گفتن و نوشیدن آب، برای مراقبت از حنجره در صدای تولید شده تأثیر دارد و می‌تواند مانع گرفتگی و خشونت صوتی شود.

آقادوست با اشاره به کاربران حرفه‌ای صوت، گفت: افرادی که از صدای خود به صورت تخصصی و به عنوان بخشی از شغلشان استفاده می‌کنند مانند قاریان قرآن، خواننده‌ها و بازیگران، معلمان و…، نیاز به مراقبت بیشتری از صدای خود دارند تا کیفیت صوتی خود را بتوانند در حالت بهتری حفظ کنند و دچار خشونت یا گرفتگی صدا نشوند.

وی در ادامه به انواع اختلالات در حنجره و صدا اشاره کرد و افزود: اگر گرفتگی صدا در پی بیماری یا به صورت ناگهانی شروع شود، بیش از ۲ هفته طول بکشد، باید به متخصص گوش و حلق و بینی یا فوق تخصص حنجره مراجعه کنیم و اگر لازم باشد، پزشک آنها را به گفتاردرمانگر ارجاع می‌دهند.

آقادوست در توضیح بهداشت صوتی برای داشتن کیفیت صوتی بهتر، تاکید کرد: بهداشت صوتی به سلامت حنجره ما کمک می‌کند و اگر رعایت نکنیم، باعث می‌شود تارهای صوتی ما آسیب دیده و صدای ما دچار اختلال شود.

وی به همراه داشتن بطری آب اشاره کرد و گفت: هر ۱۵ دقیقه یک جرعه آب بنوشیم تا رطوبت حنجره ما از بین نرود. همچنین، استفاده کمتر از کافئین، خواب کافی و کمتر فست فود خوردن و با صدای بلند حرف نزدن، می‌تواند به داشتن حنجره خوب کمک کند.

آقادوست تاکید کرد: باید متوجه این موضوع باشیم که برای درمان انواع گرفتگی صدا، به گفتاردرمانگر که دارای تخصص صوت درمانی است، مراجعه کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا گرفتگی صدا بعد از گذشت چند وقت می‌تواند منجر به سرطان حنجره شود یا خیر، افزود: ممکن است گرفتگی صدا مربوط به وجود ضایعه‌ای در حنجره باشد که نوع خوش خیم و بدخیم آن بدون تصویر برداری از حنجره و انجام کارهای تشخیصی امکان پذیر نیست. اما اگر گرفتگی صدا بیش از دو هفته طول کشید باید مورد معاینه پزشک متخصص قرار بگیرد.

آقادوست در خصوص احتمال بروز مشکلات حنجره در خواننده‌ها و سایر کاربران حرفه‌ای صوت، گفت: این قبیل افراد معمولاً در پی استفاده صوتی زیاد دچار ضایعات خوش خیم حنجره مانند پولیپ و ندول می‌شوند.

انتهای پیام/ ۲۸۰

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.