کد خبر : 50148
تاریخ انتشار : شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۳
-

آبی شدن لب‌ها؛ علامت جدی و خطرناک کرونا

آبی شدن لب‌ها؛ علامت جدی و خطرناک کرونا
متخصصان می‌گویند اگر شاهد آبی شدن رنگ لب‌های خود هستید باید سریع  به سایر علایم مربوط به کرونا توجه کنید

به گزارش سورپرس، تب، سرفه خشک، خستگی و بی حالی، درد و رنج، گلودرد، اسهال، التهاب ملتحمه، سردرد، از دست دادن حس بویایی و چشایی و بثورات پوستی رایج‌ترین علایم ابتلا به کووید ۱۹ است. با این حال این موارد تنها علایم ابتلا به کرونا نیست. محققان می‌گویند یکی از علایم ابتلا به کرونای شدید آبی شدن لب‌هاست.

  آبی شدن لب‌ها چگونه بروز می‌کند؟

برای بسیاری از مردم که به صورت جدی بیمار نیستند، آبی شدن لب‌ها معمولاً به دلیل سرمای هواست که در پی کند شدن روند خون رسانی به این ناحیه رخ می‌دهد. سیانوز یکی از نشانه‌های بیماری است و بر اثر کمبود اکسیژن در هموگلوبین‌های خون زیر پوست رخ می‌دهد. اگر اشباع اکسیژن در خون به کمتر از ۸۵ درصد افت کند، سیانوز رخ می‌دهد و در صورت ادامه یافتن این روند ممکن است فرد دچار بافت‌مردگی شود. متخصصان می‌گویند اگر شاهد آبی شدن رنگ لب‌های خود هستید، باید سریع به سایر علایم مربوط به بیماری توجه کنید.

ارتباط آبی شدن لب‌ها با کرونا

تحقیقات نشان داده است متاسفانه آبی شدن رنگ لب‌ها یکی از علایم ابتلا به کرونای شدید است. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا تاکید می کند اگر افراد مبتلا به کرونا علایمی مانند مشکلات تنفسی شدید، درد یا فشار مداوم در قفسه سینه، گیجی و سردرگمی، ناتوانی در بیدار شدن  یا خوابیدن و نیز لب‌های مایل به آبی را مشاهده کردند باید سریع به مراکز درمانی مراجعه کنند. بسیاری از کسانی که لب‌هایشان به دلیل ابتلا به کرونا متمایل به آبی می‌شود، علایم دیگر بیماری را نیز از خود نشان می‌دهند. به طور معمول این افراد دچار تنگی نفس و نفس‌نفس زدن می‌شوند. با این حال، ممکن است آبی شدن لب‌ها یگانه علامت ابتلا به کرونای شدید در بیماران باشد.

  آبی شدن لب‌ها همیشه نشانه ابتلا به کروناست؟

آبی شدن لب‌ها می‌تواند ناشی از طیف گسترده‌ای از بیماری‌های مختلف باشد که مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد ذیل است:
۱- قرار گرفتن در معرض هوا یا آب سرد
۲- لخته شدن خون
۳- خفگی
۴- عفونت ریه
۵- زمانی که فرد در آستانه غرق شدن قرار دارد
۶- مشکلات بلندمدت ریه مانند آسم
۷- ذات‌الریه شدید
۸- نقص مادرزادی قلب، نارسایی قلبی یا ایست قلبی
۹- مصرف بیش از حد دارو
۱۰- تشنج طولانی‌مدت

 زمانی که شاهد آبی شدن لب‌ها هستیم چه کاری باید انجام دهیم؟

متخصصان آمریکایی تاکید می کنند حتی اگر مبتلا به کرونای شدید هم نشده باشید، آبی شدن لب‌ها زنگ خطری است که نشان دهنده وقوع یک رخداد خطرناک در بدن است. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا توصیه می کند در صورت مشاهده این علامت در خود  یا دیگران سریع و بدون فوت وقت اقدام به مراجعه به مراکز درمانی و دریافت خدمات اورژانسی کنید. در صورتی که حال فرد وخیم باشد، حتماً با اورژانس تماس بگیرید و درخواست آمبولانس کنید.

انتهای پیام/۱۲۳

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.