کد خبر : 6555
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۷
-

«آبادان یازده ۶۰» ادای دِین سینمای ایران به مردم خوزستان است

«آبادان یازده ۶۰» ادای دِین سینمای ایران به مردم خوزستان است
مهرداد خوشبخت کارگردان «آبادان یازده ۶۰» عنوان کرد که این فیلم ادای دِین سینمای ایران به مردم خوزستان است.

به گزارش سورپرس؛ مهرداد خوشبخت کارگردان فیلم سینمایی «آبادان یازده ۶۰» درباره این فیلم گفت: فیلم سینمایی «آبادان یازده ۶۰» درباره ۴۰ روز اول جنگ و فعالیت و نقش رادیو نفت ملی آبادان در آن برهه زمانی است که ما در این فیلم به سقوط خرمشهر نیز اشاره می‌کنیم. در واقع این فیلم برداشتی آزاد از اتفاقات و حوادث حقیقی است که در بحبوحه جنگ بر سر مردم آبادان و خرمشهر آمده است.

وی با بیان اینکه «فرکانس یازده ۶۰» نام کتابی به قلم آقای صابر است که در آن با کارمندان وقت رادیو آبادان مصاحبه کرده و بخشی از منابع تحقیقاتی من بود، توضیح داد: ما برای تحقیق و پژوهش با افراد زیادی به مصاحبه نشستیم تا بتوانیم روایت واقعی‌تری از رادیو آبادان روی پرده سینما به تصویر بکشیم.

کارگردان فیلم سینمایی «آبادان یازده ۶۰» درباره لزوم ساخت فیلم‌های بیشتری درباره مردم خوزستان و حماسه‌هایی که مردم در شهرهای مرزی به وفور آفریده اند، تصریح کرد: ما فقط توانستیم به گوشه کوچکی از اتفاقات زمان جنگ و مقاومت مردم مظلوم در آبادان و خرمشهر بپردازیم چون اگر بخواهیم همه آن چیزی را که فقط در این ۲ شهر گذشت، عنوان کنیم باید ده‌ها فیلم بسازیم.

وی در ادامه اظهار کرد: من در این سال‌ها فیلم‌های زیادی ساختم ولی همیشه دلم می‌خواست دِینم را به مردم آبادان و مهم‌تر از آن به مردم شهرم ادا کنم و حالا فیلم «آبادان یازده ۶۰» به نوعی بخش کوچکی از دِین من و در واقع سینمای ایران به مردم آبادان و خوزستانی‌های عزیز است. امیدوارم فیلمسازان دیگر هم وسط میدان بیایند و به موضوعات حماسه‌های مردمی بپردازند. من سوژه‌های واقعی بسیاری دارم که مخلصانه آنها را در اختیارشان قرار خواهم داد و در این راه کمکشان خواهم کرد.

خوشبخت دربار فرق فیلم «آبادان یازده ۶۰» با فیلم‌های دفاع مقدسی که در این سال‌ها ساخته شده است، گفت: اکثر فیلم‌های دفاع مقدس در جبهه می‌گذرد و به نوعی اشاره مستقیم به نبرد مسقیم در خاکریزهای جنگ داشته اما به دفاع مردمی و نقش مردم در جنگ کمتر پرداخته شده، فیلم ما سعی کرده است بیشتر دوربینش را میان مردم ببرد و به مقاومت و نقش مردم از جمله کارکنان رادیو، کارکنان شرکت نفت، سپاهی‌ها، ارتشی‌ها، تکاوران، ارتشی‌ها کسانی که به نوعی در آن منطقه اسکان داشتند و نیروی بومی آن منطقه بپردازد.

خوشبخت ضمن اظهار تأسف درباره وضعیت زندگی و معیشتی مردم خوزستان در این سال‌ها اظهار کرد: با توجه به اینکه بخشی از فیلم در شهر آبادان جلوی دوربین رفت، من شاهد اتفاقات ناراحت کننده‌ای بودم و برای منی که بچه آبادان هستم و از نزدیک شاهد شرایط قبل و بعد از جنگ و حتی زمان جنگ بودم خیلی متأثر کننده است که این شرایط را برای مردمی می بی نم که همیشه سختی کشیدند، آواره شدند، زندگیشان ثبات نداشت و همیشه به جهت حضور در مرز کشور در خطر بودند.

وی افزود: متأسفانه مسئولان کشور هیچ توجه و رسیدگی به این عزیزان نمی‌کنند. چطور می‌شود که بعد از گذشت ۳۱ سال از جنگ هنوز حداقل امکانات رفاهی برای مردم آبادان و خرمشهر فراهم نشده است!؟ به نظرم که این بی توجهی سهوی نیست.

خوشبخت در ادامه گفت: به طور مثال به خاطر بارش ۳ ساعته در شهر آبادان، ۴ روز فیلمبرداری ما متوقف شد، نزدیک به ۱۰ روز فاضلاب شهر بالا آمده بود، خانه‌های مردم زیر آب رفت و شرایط زندگی را در خوزستان کامل مختل کرد. امیدوارم بعد از گذشت این همه سال از پایان دفاع مقدس توسط همین مردم، مسئولان نگاه جدی تری به این شرایط زندگی و کار این مردم مظلوم داشته باشند و همچون قبل از انقلاب با وجود پالایشگاهی با آن عظمت نیروهای بومی را به خدمت بگیرند.

وی در پایان گفت: یکی از نکات جالب مردم آبادان استعداد بی نظیرشان در حوزه سینما و بازیگری است. ما در فیلم از چند جوان آبادانی استفاده کردیم که با نقش آفرینی‌شان ما را حیرت زده کردند و به نوعی انگار ژن هنر و مخصوصاً بازیگری در وجود مردم آبادان نهادینه شده است.

انتهای پیام/ ۱۵۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.