کد خبر : 38954
تاریخ انتشار : دوشنبه ۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۸
-

هفتم مهرماه؛ روزی که جهان دیگر «جهان‌آرا» نداشت

هفتم مهرماه؛ روزی که جهان دیگر «جهان‌آرا» نداشت
شهید «محمدعلی جهان آرا» از نوادر روزگار بود که دوران دفاع مقدس در برنامه‌ریزی‌های جنگی در خرمشهر و آبادان نقش کلیدی و حیاتی را ایفا می‌کرد. جهان آرا هم فرمانده سپاه خرمشهر بود و هم جهاد سازندگی در خرمشهر را پایه گذاری کرد.

گروه فرهنگی سورپرس؛  امروز (هفتم مهر) روزی است که یادآور شهادت دلیرمردان عرصه‌ی دفاعی کشور در سانحه‌ی هوایی هواپیمای سی ۱۳۰ است. سقوطی که منجر به شهادت جواد فکوری، محمدعلی جهان آرا، یوسف کلاهدوز، ولی‌الله فلاحی و موسی نامجو شد. دلیر مردانی که هر کدام چه در ارتش و چه در سپاه پاسداران از ارکان اصلی و نوابغ زمانه‌ی خود بودند.

شهید محمدعلی جهان آرا از نوادر روزگار بود که در برنامه‌ریزی‌های جنگی در خرمشهر و آبادان نقش کلیدی و حیاتی را ایفا می‌کرد. جهان آرا هم فرمانده سپاه خرمشهر بود و هم جهاد سازندگی در خرمشهر را پایه گذاری کرد.

شهید جواد فکوری سرتیپ خلبان اف ۴ بود و در کابینه‌ی شهید محمدعلی رجایی کرسی‌نشین وزارت دفاع بود. شهید فکوری سابقه‌ی فرماندهی پشتیبانی پایگاه دوم شکاری، پایگاه یکم شکاری، معاونت عملیاتی نیروی هوایی ارتش و مشاور عالی ستاد مشترک ارتش را در کارنامه‌ی خود داشت.

شهید یوسف کلاهدوز عضو هسته‌ی اصلی پایه‌ریزی سپاه پاسداران بود. شهید کلاهدوز از نخستین کسانی بود که واحد‌های آموزشی سپاه پاسداران را شکل داد و به این وسیله رکن مهم آموزش را به وارد سپاه پاسداران نوپا و تازه تاسیس کرد.

شهید فلاحی فرمانده‌ی نیروی زمینی ارتش بود. در زمان شکست حصر آبادان شهید فلاحی فرماندهی ستاد مشترک ارتش را نیز عهده دار بود. گفتنی است شکست حصر آبادان جزء آمال و آرزو‌های شهید فلاحی بوده است.

شهید نامجو نیز در دولت شهید باهنر نیز وزیر دفاع بودند. نمایندگی فرمانده کل قوا (امام خمینی) را در شورای عالی دفاع عهده‌دار بود. شهید نامجو  همچنین ریاست دانشکده‌ی افسری را نیز بر عهده داشت.

شهادت این فرمانده نابغه و دیگر نوابغ نظامی ایران در دوران جنگ تحمیلی، جز افتخارات دفاع مقدس است. نباید هرگز فراموش کرد که دفاع مقدس محدود و محصور به جنگ ایران و عراق نیست. کمک‌های اقتصادی و نظامی رزمندگان ایرانی به مسلمانان بوسنی و هرزگووین، کمک مستشاران ایرانی به مسلمانان به ویژه شیعیان عراق، سوریه، لبنان، یمن و بحرین جزء کوچکی از آن چیزی است که در فرهنگ عمومی کشورمان دفاع مقدس نام نهاده شده است. راه این شهیدان گلگون کفن همواره ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/۱۱۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.