کد خبر : 67061
تاریخ انتشار : دوشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۸
-

نسخه الکترونیک،الزام قانونی است/ همراهی بیمه‌های پایه و حذف دفترچه‌های بیمه سلامت از ماه آتی

نسخه الکترونیک،الزام قانونی است/ همراهی بیمه‌های پایه و حذف دفترچه‌های بیمه سلامت از ماه آتی
عضو هیئت مدیره سازمان تامین اجتماعی گفت: نسخه الکترونیک یک الزام قانونی است و همه ما موظف هستیم به این الزام پایبند باشیم.

به گزارش سورپرس، دکتر محمدعلی همتی در نشست نگاهی به راهبردها و دستاوردهای سازمان تامین اجتماعی در حوزه سلامت و نسخه الکترونیک که با همکاری موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی و مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری برگزار شد مروری بر پیشینه و اقدامات انجام شده در زمینه نسخه الکترونیک پرداخت و گفت: حرکت قطاری که به آرامی شروع شده بود با سرعت بیشتری پیش رفته و در حال نزدیک شدن به ایستگاه‌های پایانی است.

وی افزود: نسخه الکترونیک یک الزام قانونی است و همه ما موظف هستیم به این الزام پایبند باشیم. حداقل در دو بند از برنامه ششم توسعه، این امر به سازمان‌های بیمه‌گر و وزارت بهداشت تکلیف شده است. در برنامه بودجه سال ۹۸ نیز به طور مشخص به این موضوع پرداخته شده و در تبصره سال ۹۹ هم مجدد تاکید قرار گرفت که باید در راستای دولت الکترونیک به تدریج به سمت پرونده الکترونیک سلامت برویم که مقدمه آن نسخه الکترونیک است.

عضو هیئت مدیره سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی در نسخه الکترونیک پیشرو بوده و مقدمات اجرای طرح را از هشت سال گذشته آغاز و بتدریج زیرساخت‌ها را تقویت و تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری را آماده کرده بود گفت: از زمستان سال ۹۵ تمام بیمارستان‌های ملکی سازمان نسخه الکترونیک تولید می‌کردند و عملا دفترچه را از بیمارستان‌های تامین اجتماعی حذف کرده بودیم که البته بنا به دلایل و موانعی که وجود داشت عنوانش را «حذف دفترچه در بیمارستان‌های ملکی» گذاشتیم و به آن «نسخه الکترونیک» نگفتیم.

همتی ادامه داد: در ۷۰ بیمارستان بیش از ۹۹ درصد نسخ الکترونیکی تولید می شد. به تدریج هم دانش فنی را توسعه دادیم و هم آمادگی خود را برای توسعه در مراکز طرف قرارداد اعلام کردیم. در مراکز ملکی کار ساده تر بود زیرا عوامل لازم در اختیار سازمان بود. آن زمان ۶۵۰۰ پزشک با سازمان همکاری می کردند که همه پای کار آمدند و طرح به سرعت گسترش یافت. در همان سال ۹۵ پایلوت نسخه الکترونیک در مراکز طرف قرارداد را نیز در استان یزد آغاز کردیم. مرحوم نوربخش این کار را انجام داد.

وی با اشاره به اینکه عمده مراکز طرف قرارداد ما بیمارستانهای دولتی هستند که شمار آنها در سال ۹۵ به بیش از ۸۰۰ بیمارستان و مرکز درمانی می‌رسید گفت: اما خب کار را نتوانستیم با آنها جلو ببریم و با مراکز خصوصی و داروخانه‌ها آغاز کردیم. موانع کار کم نبوده است و از برخی که خواسته بودیم با ما همراهی کنند و از تولیت نظام سلامت هم بودند خودشان مانع می‌شدند. در نهایت رئیس جمهور ورود کرد، جلساتی تشکیل و هیئت دولت تکلیف کرد که نسخه الکترونیک اجرایی شود. الزام قانونی هم وجود داشت و نهایت این کار از سال گذشته شروع شد.

عضو هیئت مدیره سازمان تامین اجتماعی افزود: دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات ریاست جمهوری پای کار آمد و کار را به طور جدی‌تری پیگیری کرد. خوشبختانه سرعت کار هم بسیار بیشتر شده و اکنون به خوبی جلو می رود. در وزارت بهداشت هم همکاران به خوبی پای کار آمده‌اند و سازمانهای بیمه‌گر پایه دیگر هم همراهی خود را آغاز کرده‌اند. سازمان بیمه سلامت اخیرا اعلام کرد از ماه آینده و طی سه ماه دفترچه‌هایش را حذف خواهد کرد. ما هم که از اسفند دیگر کلا دفترچه بیمه صادر نمی‌کنیم و می‌توان گفت که دفترچه بیمه به تاریخ پیوست.

همتی با اشاره به همراهی خوب پزشکان در این طرح عنوان کرد: اگرچه موانعی داشتیم، اما مزایای نسخه الکترونیک به قدری روشن است که نیازی نیست درباره آن سخن بگوییم؛ فقط یک مزیت این است که خط خوردگی ها و اشتباه ها در نوشتن نسخ دیگر وجود ندارد و تصمیم گیری و تصمیم سازی مدیران سازمان‌های بیمه‌گر  و وزارت بهداشت توسط اطلاعات حاصله به شکل دقیقتری صورت می گیرد. دیگر در فضای مبهم و مه آلود حرکت نمی‌کنیم و اطلاعات ما مغشوش و غیرمطمئن نیست.

وی افزود: از سوی برخی شنیده شد که تامین اجتماعی برای کاهش هزینه‌ها دیگر  دفترچه تولید نمی کند. واقعیت این است که هزینه صدور دفترچه یک درصد بارمالی سازمان هم نیست. اگرچه همین اقدام هم برای کشور مفید است و باعث می شود درختان کمتری قطع شوند اما مزایایی بیشتری دارد و ما در سازمان به این موضوع فکر نکردیم که منافعی از صرفه جویی چاپ دفترچه به دست بیارویم بلکه منافع بزرگتری را برای مردم و کشور قائلیم. صرفه جویی سازمانها در جایی است که باید در خرید راهبردی و ارائه خدمات درمانی مداخله کرده و از تکرار آزمایشات غیرضروری جلوگیری کنند. این اطلاعات چون در سیستم جمع آوری می شوند لازم نیست بیمار چندمرتبه عکس و سی تی انجام بدهد.

عضو هیئت مدیره سازمان تامین اجتماعی اضافه کرد: خوشبختانه پزشکان با این طرح همراه شدند و کمترین دغدغه را درباره پزشکان داشتیم. اکنون در همه زمینه‌ها آماده شنیدن نظرات هستیم. مرتب بازخورد گرفته و اصلاحات را انجام می‌دهیم.

انتهای پیام/۱۲۳

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.