کد خبر : 85771
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۸
-

محققان بررسی کردند؛

میان پوکی استخوان و دیابت چه ارتباطی هست؟

میان پوکی استخوان و دیابت چه ارتباطی هست؟
محققان در مطالعه‌ای رابطه میان پوکی استخوان و دیابت نوع دو را بررسی کردند.

به گزارش سورپرس، پوکی استخوان به بیماری خاموش مشهور است زیرا علامتی ندارد و ناگهان خود را با شکستگی­‌های زمین­‌گیرکننده نشان می­‌دهد. دیابت نیز یکی از بیماری­هایی است که می­تواند تا سالیان متمادی علامتی ظاهری برای مبتلایان خود ایجاد نکند. اما آیا می­دانستید که همین دیابت، چه در شکل خاموش و چه در شکل بارز، قادر به تشدید پوکی استخوان است؟

پوکی استخوان فرآیندی است که با افزایش سن و به علت پیری در هر دو جنس مشاهده می­‌شود اما در بیماری دیابت، جریانی خارج از روند طبیعی منجر به تجمع چربی در مغز استخوان و نهایت کاهش کیفیت آن و افزایش شکنندگی استخوان می­شود.

مطالعات نشان داده که کاهش دسترسی به اکسید نیتریک در استخوان می‌­تواند به عنوان یکی از سازوکارهای اصلی بروز چنین پدیده‌­ای ­باشد.

مرکز تحقیقات فیزیولوژی غدد پژوهشکده علوم غدد درون­ ریز و متابولیسم طی پژوهشی به بررسی همین موضوع پرداخته است. دکتر سجاد جدی، مجری اصلی این طرح در این خصوص گفت: یک درمان موثر که باعث کاهش قند خون و همچنین افزایش دسترسی محیط استخوان به اکسید نیتریک باشد، مشخصه اصلی پیشگیری و درمان پوکی استخوان ناشی از دیابت نوع ۲ است.

وی افزود: نتیجه این مطالعه نشان داده که افزایش فراهم زیستی اکسید نیتریک در استخوان در مبتلایان به دیابت نوع ۲ توسط دهنده­‌های اکسید نیتریک (موادی که قادرند در بدن اکسید نیتریک تولید کنند؛ از جمله منابع طبیعی آنها می­توان سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج و کاهو را نام برد)، موجب بهبود عملکرد سلول­های استخوان‌­ساز و افزایش جریان خون استخوانی و نیز کاهش عملکرد سلول­های تخریب­گر استخوان شده و در نتیجه تجمع چربی در حفره مغز  استخوان کاهش می‌­یابد و این امر در نهایت منجر به بهبود کیفیت استخوان و کاهش خطر شکستگی استخوان ناشی  از پوکی استخوان در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ می ­شود.

بنا بر اعلام پژوهشکده علوم غدد درون­ ریز و متابولیسم، نظر به اهمیت و بار زیاد بیماری پوکی استخوان از یک­سو و نیز شیوع بالای دیابت نوع ۲ در جامعه، این روش درمانی می­تواند در بهبود کیفیت و طول عمر این گروه تاثیر قابل ملاحظه­‌ای داشته باشد.

انتهای پیام/۱۲۳

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.