کد خبر : 117218
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۸
-

از ۳ کشور ؛

محققان کوانتوم برنده نوبل فیزیک ۲۰۲۲ شدند

محققان کوانتوم برنده نوبل فیزیک ۲۰۲۲ شدند
آلن آسپکت، جان اف کلازر و آنتون زیلینگر برنده جایزه نوبل فیزیک ۲۰۲۲ میلادی شدند.

به گزارش سورپرس، جایزه نوبل فیزیک امسال به حوزه مکانیک کوانتوم تعلق گرفت.

در همین راستا آلن آسپکت از دانشگاه پلی تکنیک فرانسه، جان اف کلازر محقق آمریکایی و آنتون زیلینگر از دانشگاه وین در اتریش برای آزمایش ها با فوتون های درهم تنیده، تثبیت قضیه بل و پیشگامی در حوزه علوم اطلاعات کوانتومی جایزه نوبل فیزیک ۲۰۲۲ میلادی را به خود اختصاص دادند.

آلن آسپکت فیزیکدان فرانسوی در سال ۱۹۴۷ میلادی متولد شده است. او پیش از دریافت جایزه نوبل در سال جاری میلادی برنده مدل هولوک در سال ۱۹۹۱ میلادی، جایزه ولف در فیزیک در سال۲۰۱۰ و مدل آلبرت انیشتین در سال ۲۰۱۲ میلادی شده است. او در دانشکده پلی تکنیک، مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه و انستیتو اپتیک فرانسه فعالیت می کند.

جان فرانسیس کلازر دیگر برنده نوبل فیزیک امسال یک فیزیکدان آمریکایی است که در حوزه مکانیک کوانتوم فعالیت می کند. این فیزیکدان ۷۹ ساله پیش از این در سال ۲۰۱۰ نیز برنده جایزه ولف در حوزه فیزیک شده است.

محققان کوانتوم برنده نوبل فیزیک ۲۰۲۲ شدند

 

آنتون زیلینگر سومین برنده جایزه نوبل فیزیک  امسال در اتریش متولد شده است. این فیزیکدان ۷۷ ساله در سال ۲۰۰۴ برنده جایزه Klopsteg Memorial، در سال ۲۰۰۷ برنده مدال اسحاق نیوتن و جایزه ولف در حوزه فیزیک در سال ۲۰۱۰ است.

به نوشته وب سایت نوبل، این ۳ فیزیکدان برجسته با استفاده از آزمایش های پیشتازانه پتانسیل های تحقیق و کنترل ذرات در وضعیت درهم تنیده را نشان دادند. رویدادهایی که در یکی از دو ذره درهم تنیده رخ می دهد، (حتی در صورتیکه این دوزه بسیار دور از هم باشند) اتفاقاتی که در ذره دیگر رخ می دهد را نیز تعیین می کند. این محققان ابزارهای آزمایشی ابداع کرده اند که بنیادی برای عصر نوین فناوری کوانتوم به حساب می آید.

انتهای پیام/۱۰۱
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.