کد خبر : 36419
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۱
-

قطر؛ در حال بلعیدن فوتبال!

قطر؛ در حال بلعیدن فوتبال!
قطری‌ها با ثروت عظیم و جمعیت قلیل، گویا برای فتح جهان هیچ کلیدواژه‌ای را کارگشاتر از «فوتبال» پیدا نکردند. بنابراین سخاوتمندانه وارد این حوزه شده‌اند و کم‌کم در حال بلعیدن فوتبال آسیا و بلکه بخش قابل‌ توجهی از فوتبال جهان هستند.

به گزارش سورپرس, روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: «فقط همین مانده بود که قطر در قامت منجی فوتبال در عصر کرونا ظاهر شود؛ اتفاقی که در حال رخ دادن است و این کشور کوچک عربی توانست با میزبانی مجتمع از مسابقات لیگ قهرمانان آسیا، این تورنمنت را نجات بدهد.

از حالا نیمی از آسیا بین دو تا سه هفته در مورد این شبه‌جزیره حرف خواهند زد؛ چیزی که از ابتدا مراد و مقصود قطری‌ها بوده است. آنها با ثروت عظیم و جمعیت قلیل، گویا برای فتح جهان هیچ کلیدواژه‌ای را کارگشاتر از «فوتبال» پیدا نکردند. بنابراین سخاوتمندانه وارد این حوزه شده‌اند و کم‌کم در حال بلعیدن فوتبال آسیا و بلکه بخش قابل‌ توجهی از فوتبال جهان هستند.

* حتما تصاویر را دیده‌اید. هر تیمی که وارد قطر می‌شود، اتوبوس مخصوص خودش را دارد. قطر پذیرفت که در دوران کرونا، میزبان ادامه مسابقات لیگ قهرمانان در سال ۲۰۲۰ باشد تا این بازی‌ها نیمه‌تمام باقی نماند. برای این که بیشتر پی به ارزش کار قطری‌ها ببریم، کافی است به یاد بیاوریم که در منطقه شرق آسیا هنوز هیچ کشوری برای میزبانی مجتمع از مسابقات رضایت نداده است. شاید بازی‌ها در مالزی برگزار شود اما هنوز چیزی قطعی نیست!

* اسم قطر از زمانی برای همه اهالی دنیا به کلمه «فوتبال» گره خورد که آنها به شکلی بحث‌برانگیز میزبانی مسابقات جام‌ جهانی ۲۰۲۲ را به دست آوردند. شوخی نیست. این کشور در رقابت برای کسب میزبانی، آمریکا را کنار زد. قطر با هشت ورزشگاه مدرن میزبان جام‌ جهانی خواهد بود. سال ۲۰۱۸ دیلی میرر ادعا کرد ۲۸ هزار کارگر در حال آماده‌سازی ورزشگاه‌های قطر هستند که هر کدام ماهانه ۱۹۰ پوند حقوق می‌گیرند. مجموع هزینه‌های قطر برای میزبانی از جام‌ جهانی، چندین میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. آنها پاییز سال گذشته از ساختمان نمادین جام‌ جهانی ۲۰۲۲ رونمایی کردند؛ بنایی که از بالا، روبه‌رو و پشت به شکل همین عدد خوانده می‌شود.

* قطر قبل از این حرف‌ها جاه‌طلبی‌هایش را با تبلیغ نام این کشور روی پیراهن بارسلونا شروع کرده بود؛ اولین نشان تبلیغاتی روی پیراهن کاتالان‌ها بعد از یک قرن. از همه عجیب‌تر این که در ازای یک پرداخت کلان، مقامات بارسلونا مجاب شدند در سال ۲۰۱۵ برای اولین و آخرین بار در تاریخ نوارهای روی پیراهن تیم را به شکل افقی دربیاورند؛ فقط برای این که کلمه «قطر» بهتر خوانده شود! حتما می‌دانید ناصرالخلیفی قطری هم مالک باشگاه پرستاره پاری‌سن‌ژرمن است. آنها باشگاه یوپن بلژیک را نیز به‌عنوان پارکینگی در اروپا در اختیار دارند. احتمالا تصویر امید ابراهیمی، سعید عزت‌اللهی یا مرتضی پورعلی‌گنجی را با پیراهن این تیم و آرم قطر دیده‌اید.

* وقتی در مورد میزبانی ابدی حرف می‌زنیم، اغراق نمی‌کنیم. این کشور که در سال ۲۰۱۱ میزبان جام‌ ملت‌های آسیا بود، برای میزبانی از این مسابقات در سال ۲۰۲۷ هم خیز برداشته و مطبوعات دوحه معتقدند که این پروژه به سرانجام می‌رسد. قطری‌ها در همه این سال‌ها در آکادمی غول‌آسای اسپایر میزبان بسیاری از تیم‌های ملی منطقه و نیز مشهورترین تیم‌های باشگاهی جهان بوده‌اند؛ طوری‌ که دو سال پیش اردوی زمستانی رایگان پرسپولیس در این کمپ، با اردوی بایرن‌مونیخ همزمان شد.

آنها در همین کمپ طی مدت چند سال تیمی را ساختند که سال ۲۰۱۹ قهرمان آسیا شد. بله؛ فوتبال تبلیغ‌کننده بی‌وقفه دولت قطر است. آنها راهش را پیدا کرده‌اند و کوتاه هم نمی‌آیند.»

انتهای پیام/۱۲۳

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.