کد خبر : 36721
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱:۱۵
-

جناب قاسمیان؛ لطفا کتابخانه مجلس را به روی جهان نه، به روی اعضایش باز کنید

جناب قاسمیان؛ لطفا کتابخانه مجلس را به روی جهان نه، به روی اعضایش باز کنید
رییس کتابخانه مجلس در نشست خبری خود با اهالی رسانه عنوان کرد که کتابخانه مجلس باید به روی جهان باز باشد این در حالی است که بیش از ۷ ماه است به روی علاقه مندان و پژوهشگران داخلی بسته شده است!

گروه فرهنگی سورپرس: کتابخانه مجلس شورای اسلامی یکی از کتابخانه های مرجع برای پژوهشگران و محققان به شمار می‌رود که به لحاظ دسترسی آسان آن اهمیتش دوچندان شده است. آنچه که الان در این نوشتار مدنظر هست، تعطیلی طولانی مدت کتابخانه مجلس بخاطر شیوع ویروس کروناست که به زودی تعداد ماه هایی که درب آن به روی علاقه مندان بسته شده است از تعداد انگشتان دو دست بیشتر می شود!

درحالیکه اعتبار  و احترام یک کتابخانه به مراجعه کنندگان و سالن های مطالعه است ، الان کتابخانه مجلس نه  تنها مراجعه کننده ای نمی پذیرد بلکه  محقق و پژوهشگری  هم در سالن مطالعه خود نمی بیند. و این تعطیلی مدت دار جای سوال دارد در حالیکه الان دانش آموزان هم سر کلاس درس می روند و زندگی اجتماعی مردم تقریبا به شرایط قبل از کرونا باز گشته است. و توجیه قانع کننده ای این تعطیلی ملالت بار ندارد.

از اینکه سلامت محققان و دانشجویان برای متولیان کتابخانه ملی اهمیت دارد جای تقدیر و سپاس است، اما آنچه که الان مطالبه مشتریان کتابخانه بهارستان است ، نیاز و استفاده از منابع آنجاست که با دیجیتال کردن و استفاده از خدمات راه دور پاسخگوی مطالبات آنها نخواهد بود.

یکی دیگر از کتابخانه های مهم و شاید مهمترین کتابخانه و مرکز اسناد در ایران، کتابخانه ملی است که آن هم به دلیل شیوع ویروس کرونا در چندین مقطع در ماه های گذشته تعطیل شده، ولی با پیگیری و سماجت اعضا، این کتابخانه الان از ۸ صبح تا ۸ شب خدمات ارائه می‌دهد و اعضای آن که در حالت عادی چند ده برابر کتابخانه مجلس است با رعایت پروتکل های بهداشتی  فعالیت خود را انجام می دهند.

رفتن مجلس دهم و آمدن مجلس یازدهم تغییرات زیادی را در پارلمان و بهارستان ایجاد کرد که یکی از آن تغییرات آمدن حجت الاسلام قاسمیان روحانی جوان و خوش صدا،  به مدیریت کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس است که چند ماهی است با حکم قالیباف ریاست مجلس شورای اسلامی کار خود را آغاز کرده است.

جناب مدیر جدید که سخنران مناسبت های مختلف در تلویزیون و پای ثابت مراسم های دانشگاه صنعتی شریف است و به خوش صحبتی و آواز خوش داشتن شهره است، نوید روزهای خوبی برای کتابخانه مجلس می داد که متاسفانه فعلا کمترین رضایت را از حیث اعضای کتابخانه از آن خود کرده است.

حجت الاسلام قاسمیان پس از چند ماه از تصدی کتابخانه مجلس دیروز در نشست خبری با رسانه ها حاضر شد و عنوان کرد در این مدت، کار ۴ ساله در دو ماه و چند روز انجام شده است و  با همین روند تا پایان سال دیجیتال سازی را انجام خواهیم داد،

وی افزود: این نشان دهنده هنر مدیریت جهادی است، در نقطه مقابل منتقدین نیز افرادی هستند که به این رویکرد جدید امید پیدا کردند، نزدیک به ۲۰۰ نفر از اساتید دانشگاه ها نامه نوشته و این رویکرد را تایید کردند، هنگامی که مشاهده شد به چه میزان در این مجموعه کار شده است صداها از مجلس خوابید.

به هر حال ما می پذیریم  که جناب قاسمیان کار شما و صحبت های شما  درست  است و اتفاقات خوبی در مجموعه تان انجام دادید اما کاش استناد شما فقط این ۲۰۰ نفر اساتید دانشگاه نبود. همین اساتید اگر بخواهند از منابع شما استفاده کنند ( البته حضوری)  حتی به گیت ورودی اصلی کتابخانه هم نخواهند رسید چه برسد که از منابع آنجا استفاده کنند.

ای کاش مدیریت محترم و کادر فرهیخته اش یک نظرسنجی بر روی سایت کتابخانه بگذراند و نظر دوستان و مراجعه کنندگان را بپرسند که ببینند رضایت چند درصدی حاصل می شود. باز تاکید می کنم که اعتبار و جایگاه کتابخانه به مراجعه کنندگان فرهیخته آن است. که گویی بد جور از سوی برخی متولیان فرهنگی مغفول مانده است.

نگارنده به عنوان یکی از مراجعه کنندگان قدیمی که همیشه از کادر مجرب و دلسوز کتابخانه به نیکی یاد کرده و می‌کنم و قدردان زحماتشان هستم،  طی تماس هایی  با دوستان زیادی که درمدت تعطیلی طولانی مدت مجلس داشته ام، قریب به اتفاق و شاید به جرات می توان ادعا کرد که  ۱۰۰ درصد آنها از اینکه کتابخانه باز نیست شاکی اند و حتی بسیار عصبی و ناراحت. چرا که بیشتر آنها پروژه های علمی، پورپوزال های دانشگاهی و کتاب هایی در دست تالیف دارند که رویه فعلی خلل زیادی در کار  آنها  ایجاد کرده است و باید به آنها حق داد که از وضعیت کنونی ناراحت و دلخور باشند.کاش همانجور که صدای نمایندگان را شنیدید، صدای متقاضیان بازگشایی کتابخانه را نیز می شنیدید.

رییس محترم کتابخانه مجلس؛ جنابعالی در نشست خبری روز گذشته (دوشنبه ۲۴ شهریور ) فرمودید که کتابخانه مجلس باید به روی مردم جهان باز باشد! ایا به نظرتان واقعا این تنها یک شعار زیبا نیست!

لطفا از جنابعالی استدعا داریم که فعلا مردم جهان را معاف بفرمائید و حال، همان چند ده نفری که روزانه با کتابخانه مجلس زندگی می کردند را میهمان خوان گسترده فرهنگی‌تان بفرمائید. که خیر دنیا و آخرت، رضایت مراجعه کنندگان مستاصل است نه  مردم جهان که اگر بهتر از کتابخانه های ما در اختیارشان نباشد، بدتر هم نخواهد بود.

نکته دیگر اینکه تاکید جناب رییس کتابخانه مجلس و مباهاتش بر دیجیتال کردن آرشیوها و اسناد است در حالیکه گفته می‌شود از درخواست کنندگان قبل از ارائه هر خدمتی واریز پول تقاضا می شود که خود این موضوع برای پژوهشگران و دانشجویان قابل هضم نیست. با این اوصاف در هیچ کدام از کتابخانه های دیگر این وضعیت دیده نمی شود.

آیا جناب رییس، مدیریت جهادی را با این فرمان می خواهید دنبال کنید. از جنابعالی که خطیب توانا و تحصیلکرده ای هستید انتظار می رود که یک فراخوان و دعوت از تعدادی از اعضای کتابخانه مجلس داشته باشید و از نزدیک نظراتشان را جویا شوید، شاید بتوان گره کوچکی در این وضعیت کرونایی حل کرد و دغدغه عمده پژوهشگران و محققان که کتابخانه مجلس را خانه خود می دانند، حل کرد.

بازگشایی کتابخانه گام نخست و اساسی برای آشتی با پژوهشگران و مراجعه کنندگان است که نباید از نگاه رییس محترم کتابخانه مجلس و همکارانش در آن مجموعه مغفول بماند.

انتهای پیام/ ۱۰۱

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مرجان هوشیاری سه شنبه , ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۶

بلی واقعن همین طوره و هیچکسم پاسخگو نیست. ممنون بابت نقد و گزارش تون