کد خبر : 82748
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۴
-

امیرعبداللهیان اعلام کرد؛

جمهوری اسلامی از تشکیل دولت فراگیر در افغانستان حمایت می‌کند

جمهوری اسلامی از تشکیل دولت فراگیر در افغانستان حمایت می‌کند
وزیر امور خارجه کشورمان در نشست مجازی سازمان ملل گفت: به ارتباط خود با همه طرف‌ها در افغانستان ادامه می‌دهیم و از تشکیل دولت فراگیر در این کشور حمایت می‌کنیم.
به گزارش سورپرس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در نشست مجازی بین المللی مجمع عمومی سازمان ملل متحد در خصوص اوضاع انسانی در افغانستان به صورت ویدئو کنفرانس، سخنرانی کرد.

امیرعبداللهیان در این نشست گفت: وضعیت کنونی افغانستان نتیجه رویکرد آمریکا در این کشور است.

امیرعبداللهیان با تاکید بر اینکه آمریکایی‌ها در سال‌های اشغال افغانستان و اکنون در نحوه خروج شان از این کشور فجایعی را آفریدند که جهانیان صحنه‌هایی از آن را در فرودگاه کابل در روز‌های گذشته شاهد بودند، افغانستان امن، با ثبات و توسعه یافته فقط و فقط در سایه تشکیل دولت فراگیر ملی و متشکل از همه طرف‌ها می‌تواند ایجاد شود.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین گفت معتقد هستیم در ابعاد انسان‌دوستانه، مردم، زنان و کودکان در افغانستان در سال‌های گذشته و در هفته‌های اخیر با وضعیت تاسف باری مواجه هستند و امروز جامعه جهانی موظف است و باید کمک‌های انساندوستانه فوری و سریع خود را به افغانستان ارسال کند.

امیرعبداللهیان با اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای تسهیل ارسال کمک‌های انسان دوستانه کشور‌های مختلف به سمت افغانستان، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران برای کمک به جلوگیری از ورود موج جدید پناهندگان و آوارگان افغان تمام مرز‌های خودش را باز نگه داشته تا علاوه بر ارسال کمک‌های انسان دوستانه به داخل افغانستان بتوانیم تجارت‌های محلی، بازارچه‌های مشترک و گذرگاه‌های تجاری مرزی را باز نگه داریم.

وزیر امور خارجه کشورمان ضمن انتقاد از اینکه جامعه جهانی نسبت به تعهدات خود در قبال رسیدگی به وضعیت آوارگان افغان به خوبی عمل نکرده است بر ضرورت تامین کمک‌های فوری انسان دوستانه و همچنین کمک به مردم این کشور و تشکیل دولت فراگیر در افغانستان تاکید کرد.

امیر عبداللهیان همچنین با تاکید بر ارتباط کشورمان با همه طرف‌ها در افغانستان اظهار داشت: ما در افغانستان سیاستی را دنبال می‌کنیم که علاوه بر تشکیل دولت فراگیر، افغانستانی عاری از تروریسم و مواد مخدر را شاهد بوده و مردم افغانستان خودشان بتوانند نسبت به آینده سرنوشت کشورشان تصمیم گیری کنند.

دبیر کل سازمان ملل هم در این نشست درباره فروپاشی اقتصادی در افغانستان هشدار داد. آنتونیو گوترش گفت: میزان اندک نقدینگی در افغانستان، فعالیت‌های اساسی اقتصادی را مختل کرده است. دبیر کل سازمان ملل گفت: تعهد کشور‌ها برای کمک بشردوستانه به افغانستان به بیش از یک میلیارد دلار رسید.

دبورا لیون، فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور افغانستان روز پنج‌شنبه به شورای امنیت هشدار داد که مسدود کردن میلیارد‌ها دلار از دارایی‌های بین‌المللی افغانستان برای دور نگه داشتن آن‌ها از دست طالبان بدون شک منجر به رکود شدید اقتصادی در این کشور خواهد شد.
دو دهه پس از سرنگونی دولت قبلی طالبان، آمریکا و کشور‌های عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، ۱۲ روز پیش از بیستمین سالگرد حمله ۱۱ سپتامبر در حالی خاک کابل را ترک کردند که بار دیگر طالبان قدرت را به دست گرفت.
انتهای پیام/۱۱۱
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.