کد خبر : 109751
تاریخ انتشار : جمعه ۳ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۱
-

«تازه وارد»؛ مبلّغ افزایش جمعیت بدون سیاستگذاری‌های منطقی

تلویزیون اگر رسالت تبلیغ افزایش جمعیت را از طریق تولید و پخش سریال می‌خواهد به دوش بکشد، راهکار‌هایی منطقی و اصولی را به مخاطبینش ارائه دهد و از فضای شعاری فاصله بگیرد.

گروه فرهنگی سورپرس_ علی عبدالصمدی؛ سیاست‌های افزایش جمعیت طی سال‌های اخیر در سطوح مختلف اجتماعی مطرح شده است.

اشتغالزایی و ایجاد ثبات شغلی، تسهیل در امر ازدواج از اهم شرایط تشکیل خانواده و سیاست‌های فرزندآوری است. رشد جمعیت و افزایش نسل جوان در کشور ازجمله سیاست‌های اجتماعی هستند که طی سالیان اخیر بسیار مطرح بودند.

«تازه وارد» با کارگردانی گروهی کارگردانان به تازگی از شبکه‌ی سوم سیما روی آنتن رفته که دقیقا به مساله‌ی افزایش جمعیت اشاره‌ی مستقیم دارد. هر اپیزود از این سریال به شکلی خاص به مساله‌ی مهم فرزندآوری پرداخته است.

تشکیل خانواده و افزایش جمعیت برای بانوانی که مشغول به کار هستند؛ بیکاری برخی از جوان‌هایی که قرار است مسئولیت پدر شدن را به عهده بگیرند؛ تورم و گرانی در کنار سلامت جنین در زمان بارداری از اهم موضوعاتی هستند که در قالب این مجموعه‌ی تلویزیونی به بوته‌ی کاوش گذاشته شده اند.

اصولا سیاست‌های مربوط به افزایش جمعیت مستلزم ایجاد ثبات اقتصادی در کشور است. به عبارتی دیگر، اگرچه توکل به ذات احدیت می‌تواند راهگشای تمامی معضلات و مشکلات اجتماعی باشد، اما این موضوع به معنای عدم برنامه ریزی دقیق و حساب شده در مسائل و موضوعات اجتماعی نیست.

در مقام نقد، باید به عوامل سریال گفت که لزوما همه‌ی مشکلات اجتماعی مانند آنچه که در فیلم و سریال ترسیم می‌شود به صورت معجزه آسا حل نمی‌شوند. رییس قطاری که به سختگیری مشهور است، چون سرمهماندارش خانم بارداری است او را ترخیص می‌کند؛ او قبل‌تر همسر این زن را نیز به علت دعوا با یکی از مسافرین اخراج کرده بود. رییس قطار که سال‌ها قبل همسر باردارش را در سانحه‌ی ترن از دست داده است، با ملاطفت از سرمهماندارش می‌خواهد که به مرخصی برود و به جای او همسر اخراجیش به کار بازگردد تا از این طریق مشکلات اقتصادیشان نیز کمتر شود.

مادری که برای دومین بار می‌خواهد حامله شود پس از نذر و نیاز بسیار و نیز تحت معالجات پزشکی فرزند دختری به دنیا می‌آورد که علی رغم پیش بینی متخصصین هیچ مشکل یا معلولیت یا بیماری‌ای ندارد و به زندگی ادامه می‌دهد.

باید به دست‌اندرکاران چنین سریال‌هایی تذکر داد که پرداختن به موضوع تولد نوزادان با معلولیت نیز می‌تواند سوژه‌ای در خور شان برای پردازش باشد که البته کمتر به آن در قالب فیلم و سریال پرداخته شده است. تولید آثاری با مضمون تولد و رشد کودکی معلول و با پرداختن به تمامی مشکلات اجتماعی این افراد (اعم از تحصیل، اشتغال، ازدواج و…) و رشد آن‌ها در جامعه می‌تواند فرهنگ آفرین باشد و از سویی توجهات مخاطبین را به این موضوع مهم معطوف دارد.

به صورت خلاصه باید متذکر شد که ازدواج و فرزندآوری اگر قرار است موضوع و تم اصلی یک سریال قرار گیرد باید ضمن بذل عنایت به شرایط اقتصادی کنونی که حاصل برخی سوء مدیریت‌های داخلی و نیز تحریم‌های خارجی است، راهکار‌های منطقی و به دور از رویاپردازی‌های مرسوم در فیلم و سریال را ارائه دهد.

در صفت رحمانیت ذات اقدس الهی تردیدی نیست، اما فصل تمایز بشریت از سایر مخلوقات اندیشه و برهان و استدلال او در شرایط سخت و بحرانی است. این وجه تمایز عملا در شخصیت‌های سریال «تازه وارد» دیده نمی‌شود و اصطلاحا آن‌ها با شانس و بخت و اقبال مسائل مختلف زندگی خود را پیش می‌برند و از هر نوع توانمندی در مدیریت بحران‌ها به دور هستند.

این سریال در حالی تولید و پخش می‌شود که طی هفته‌های اخیر چند مورد نوزاد بی سرپرست در خیابان رها شده و پیدا شدند. این پدیده نشان دهنده‌ی آن است که سیاست‌های افزایش جمعیت باید همراه با وسواس بیشتری پیگیری شود و در غیر این صورت حاصل آن افزایش چشمگیر چنین اتفاقات شومی در جامعه است.

تلویزیون اگر رسالت تبلیغ افزایش جمعیت را از طریق تولید و پخش سریال می‌خواهد به دوش بکشد، باید با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی کنونی و تشکیل اتاق‌های فکر و دعوت از کارشناسان و نخبگان امر راهکار‌هایی منطقی و اصولی را به مخاطبینش ارائه دهد و از فضای شعاری فاصله بگیرد.

انتهای پیام/۱۱۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.