کد خبر : 89311
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۴
-

«نسخه‌های الکترونیک»، فرصتی برای آشتی با یار مهربان

«نسخه‌های الکترونیک»، فرصتی برای آشتی با یار مهربان
کنترل و نظارت دقیق بر قیمت و کیفیت کتاب‌ها چه به صورت نسخه‌ی چاپی و چه به صورت نسخه‌ی الکترونیکی باعث خواهد شد تا نوجوانان و نسل‌های بعدی با فرهنگ کتاب و کتابخوانی آشتی کنند.

گروه فرهنگی سورپرس _ علی عبدالصمدی؛ کتاب یکی از قدیمی‌ترین و اصیل‌ترین رسانه‌های تاریخ بشریت به شمار می‌رود. خداوند عالم از طریق نزول کتاب به پیامبران الهی مردم را به راه راست هدایت فرمود. نخستین علوم و دانش بشریت بر روی سنگ نوشته‌ها حکاکی می‌شدند که همان نسخه‌های اولیه‌ی کتاب به شمار می‌روند.

در میان تمامی رسانه‌های حاضر کتاب رسانه‌ای مکتوب و مورد علاقه‌ی عامه‌ی مردم جهان به شمار می‌رود. بسیاری از آثار دراماتیک چه در حوزه‌ی تئاتر، چه سینما و چه تلویزیونی با اقتباس از داستان‌های مکتوب قدیمی‌تر ساخته و پرداخته شده اند. بسیاری از آثار موسیقایی نیز برگرفته از اشعار شاعران و ادبا بوده است. بسیاری از دیگر هنر‌ها از جمله معماری بعد‌ها به صورت مکتوب درآمدند.

در روزگار کنونی با پا به عرصه گذاشتن رسانه‌های الکترونیکی نوین، فرهنگ مستغنی کتاب و کتابخوانی از رونق نیافتاده است و بسیاری هنوز مشتری دائمی صفحات کاغذی یار مهربان و قدیمی هستند. از سویی دیگر کتاب‌ها نیز خود را به روزرسانی کردند و نسخه‌های الکترونیک آن‌ها در فضای سایبری در دسترس عموم قرار دارد. به شکلی که علاقمندانی که هم تمایل به خوانش کتاب دارند و هم علاقمند به استفاده از فن‌آوری‌های نوین هستند، می‌توانند از نسخه‌های الکترونیک کتاب‌ها استفاده کنند.

در دوران پر افت و خیز کرونا که در کشور ما شش موج از خیزش کرونا را پشت سر گذاشتیم، انتشار نسخه‌های الکترونیک از کتب و خرید و فروش آن‌ها در فضای مجازی، از طرفی هم باعث رشد و افزایش مطالعه در بین عموم شد و هم خطر انتقال و سرایت ویروس کرونا را کمتر کرد.

با توجه به این که افزایش قیمت کاغذ و به طبع آن افزایش نرخ کتاب طی سالیان اخیر باعث شده تا نسل‌های جدیدتر و جوانتر کمتر با لذت کتابخوانی آشنا باشند، به نظر می‌رسد هم دستگاه‌های ذیربط دولتی و هم مراجع غیر دولتی از جمله انتشاراتی‌ها و چاپخانه‌ها و … وظیفه دارند تا دست در دست یکدیگر بر قیمت کتاب و نیز کیفیت انتشار، کنترل لازمه را داشته باشند.

کنترل و نظارت دقیق بر قیمت و کیفیت کتاب‌ها چه به صورت نسخه‌ی چاپی و چه به صورت نسخه‌ی الکترونیکی باعث خواهد شد تا نوجوانان با فرهنگ کتاب و کتابخوانی آشتی کنند و میزان و زمان مطالعه در کشور ما ارتقاء یابد.

 

انتهای پیام/۱۱۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.