کد خبر : 103934
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۷
-

آمار چشمگیر مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ در افراد مبتلا به HIV

آمار چشمگیر مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ در افراد مبتلا به HIV
پژوهشگران آفریقای جنوبی در بررسی جدیدی نشان داده‌اند که مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ در افراد مبتلا به HIV سرکوب‌نشده، بالاتر از افرادی است که به این بیماری مبتلا نیستند.

به گزارش سورپرس به نقل از نیوز مدیکال نت، دانشمندان به خاطر شیوع “کروناویروس سندروم حاد تنفسی ۲”(SARS-CoV-2)، چندین مداخله دارویی و غیردارویی را برای مهار بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ ایجاد کرده‌اند. به عنوان نمونه، توسعه سریع واکسن‌های کووید-۱۹، در پیشگیری از بیماری‌های شدید و مرگ و میر در سرتاسر جهان مؤثر بوده است.

در آفریقا به دلیل پوشش ضعیف واکسیناسیون، شدت عفونت و مرگ ناشی از ابتلا به کروناویروس همچنان بالا است. علاوه بر این، ظهور گونه‌های جدید کروناویروس، اثربخشی واکسن‌ها و داروهای موجود را که مبتنی بر پروتئین خوشه‌ای ویروس اصلی هستند، کاهش داده است. “سازمان جهانی بهداشت”(WHO)، این گونه‌های کروناویروس را به عنوان “گونه نگران‌کننده”(VOC) و “گونه مورد توجه”(VOI) طبقه‌بندی کرده است.

HIV و کووید-۱۹

تأثیر کووید-۱۹ در بیماران مبتلا به “ویروس نقص ایمنی انسانی”(HIV) مشخص نیست. پژوهشگران در یک پروژه انجام‌شده براساس مقیاس نمونه کوچک گزارش دادند که افراد مبتلا به HIV، نتایجی مشابه با افراد سالم نشان داده‌اند. با وجود این، یک بررسی همه‌گیرشناسی بزرگتر که در “دانشگاه کوازولو ناتال”(UKZN) آفریقای جنوبی انجام شده، با نتایج گزارش قبلی در تناقض بوده و افزایش میزان بستری شدن و مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ را در میان افراد مبتلا به HIV در مقایسه با افراد HIV منفی شناسایی کرده است.

پژوهشی که پیشتر انجام شد، ظهور بسیاری از جهش‌ها را در افراد مبتلا به HIV پیشرفته نشان داد. پژوهشگران بیان کرده‌اند که سلول‌های B و سلول‌های T، نقش مهمی در محافظت در برابر ابتلا به کروناویروس بر عهده دارند. پژوهش‌ها نشان داده‌اند که واکنش سلول‌های T می‌تواند حتی در غیاب پاسخ‌های هومورال به محافظت بپردازد. این امر نشان می‌دهد که در شخصی با کمبودهای ارثی سلول B یا بدخیمی‌های خونی، سلول‌های T نقش مهمی در بهبود یافتن آنها از ابتلا به کروناویروس ایفا می‌کنند.

پژوهش‌های پیشین نشان داده‌اند که شدت کووید-۱۹ با ضعیف شدن پتانسیل عملکرد نوعی سلول T موسوم به “+CD4” در برخورد با کروناویروس مرتبط است. همچنین، چندین پژوهش نشان داده‌اند که واکسن‌های مبتنی بر “آران‌ای پیام‌رسان”(mRNA) می‌توانند واکنش سلول‌های T موسوم به “Th1” و “Th2” را تحریک کنند. این امر می‌تواند با پادتن‌های خنثی‌کننده و واکنش سلول “+CD8” مرتبط باشد. بنابراین، دانشمندان به بینش‌های بیشتری در مورد محافظت به واسطه سلول‌های T در برابر کروناویروس نیاز دارند.

شیوع HIV در کشورهای جنوب صحرای آفریقا بالا است. بنابراین، تعیین میزان تأثیر HIV بر افراد مبتلا به کووید-۱۹ مهم است. درک پیامدهای بیماری در این جمعیت بیمار، به پژوهشگران و سیاستگذاران کمک می‌کند تا راهبردهای موثری را برای محافظت از مردم در برابر کروناویروس تدوین کنند.

آمار چشمگیر مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ در افراد مبتلا به HIV

 

یک پژوهش جدید، تأثیر ابتلا به HIV را بر کیفیت واکنش سلول T در برابر کروناویروس طی موج اول و دوم کووید-۱۹ در آفریقای جنوبی ارزیابی کرده است. پژوهشگران در این پروژه، واکنش سلول‌های +CD4 و +CD8 را در گروهی از افراد مبتلا به کروناویروس که مبتلا به HIV یا بدون آن بودند، بررسی کردند.

در این پژوهش، روش “فلو سایتومتری”(Flow cytometry) برای تخمین زدن واکنش سلول‌های T به دنبال تحریک سلول‌های موسوم به “PBMC” با پپتید کروناویروس استفاده شد. همچنین پژوهشگران، به اندازه‌گیری سلسله مراتب سلطه‌ ایمنی سلول T پرداختند و امکان فرار کروناویروس از شناسایی سلول‌های T را تعیین کردند.

نخستین موج کووید-۱۹ در آفریقای جنوبی تحت سلطه جهش “D614G” بود؛ در حالی که موج دوم تحت سلطه سویه “بتا”(Beta) آغاز شد. سلول‌های PBMC برای ارزیابی اثر عفونت HIV بر واکنش سلول T در برخورد با کروناویروس مورد استفاده قرار گرفتند.

اختلال در واکنش سلول T در برخورد با کروناویروس، در افراد مبتلا به HIV سرکوب‌نشده شناسایی شد. پژوهشگران، تعداد کمی از سلول‌های +CD4 را با فعال‌سازی بیش‌ایمنی مشاهده کردند که با کاهش واکنش سلول T در برابر کروناویروس مرتبط بود.

همچنین پژوهشگران، بروز جهش‌های خوشه‌ای را در سویه بتا تشخیص دادند که به عدم شناسایی سویه اصلی کروناویروس توسط سلول‌های T منجر شده بود. به همین ترتیب، واکنش ایمنی در برابر اپی‌توپ‌های سویه بتا نیز مانند اپی‌توپ‌های سویه اصلی کروناویروس شناسایی نشد. بنابراین این موضوع، توانایی برخی از گونه‌های کروناویروس را برای فرار از شناسایی سلول T نشان می‌دهد.

افراد مبتلا به HIV سرکوب‌نشده، واکنش ضعیفی را نسبت به کروناویروس نشان دادند. علاوه بر این، نقص‌های ایمنی ناشی از HIV مانند کاهش سلول‌های +CD4، افزایش بار ویروسی HIV و افزایش فعال‌سازی ایمنی، به کاهش واکنش در برابر کروناویروس منجر شد.

افراد بدون HIV در مقایسه با افراد مبتلا به آن، واکنش سلول +CD4 و +CD8 را در برابر پروتئین خوشه‌ای کروناویروس نشان دادند. علاوه بر این، کاهش تشخیص سلول T بین دو موج کووید-۱۹ مشاهده شد که برجسته‌تر بود.

عفونت سرکوب‌نشده HIV، واکنش سلول‌های T به کروناویروس را به طور قابل توجهی مختل می‌کند و امکان تشخیص سلول‌های T را کاهش می‌دهد. یافته‌های این پژوهش، افزایش آسیب‌پذیری افراد مبتلا به HIV در برابر کووید-۱۹ شدید را توضیح می‌دهند و همچنین، حساسیت آنها نسبت به گونه‌های در حال ظهور کروناویروس را برجسته می‌کنند.

انتهای پیام/۱۰۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.